Full version: Tips
Chanku
Först av allt kan jag säga att det är första gången som jag har blommor på balkongen, mest av allt för att det är första gången jag har balkong...
Jag har tre krukor: En stor, en mindre och en liten.
I den stora har jag planterat orange/gula tagetes och en orange/rosa stjärnöga (tror jag den heter). I den minsta krukan finns en miniros i färgen orange/röd. Men då är frågan vad tusan jag ska plantera i mittenkrukan. Jag var förbi på blomhandeln i förrgår, men detta resulterade bara i att jag var ännu mer förvirrad.
Jag har funderat på smultron, men samtidigt så går jag och nyper i diverse olika fina blommor. Jag har även funderat på att skaffa fler krukor, begäret ökar biggrin.gif

Det är sol på balkongen från mitt i dan och sen resten av kvällen. Men det är nog aldrig riktigt mörkt där. Jag tror jag bor i zon 5 eller 6 (Öjebyn utanför Piteå).
Margith
Utifrån min erfarenhet om odling i kruka på balkong (z 5, 6 och 7) skulle jag vilja säga att du kan plantera precis vad du vill i krukan du har över smile.gif
Vad vill du ha?
Blommor som doftar? Isf blir mitt förslag Blomstertobak! Doftar djuvligt på kvällen wub.gif
Nåt ätbart? Kryddor funkar utmärkt: basilika, oregano eller varför inte en tomatplanta? Tomatskörden lär inte göra dig självförsörjande, men ojjjj så underbart de smakar smile.gif
Vill du "bara" ha nåt som blommar och är fint, föreslår jag Fuchsior. Men är balkongen liten, så kolla att du köper en fuchsia som är upprättväxande!
Välj med hjärtat smile.gif och glöm inte att det faktiskt går att köpa perenner och buskar också smile.gif Många går alldeles utmärkt att använda som 1-åringar.
Här skulle jag nu kunna göra en låååång utläggning om mina favorit-rosor, men jag besparar dig det biggrin.gif

Och självklart ska du skaffa fler krukor wub.gif laugh.gif wub.gif
Chanku
CITAT (Margith @ 29-06-2006, 15:15)
Utifrån min erfarenhet om odling i kruka på balkong (z 5, 6 och 7) skulle jag vilja säga att du kan plantera precis vad du vill i krukan du har över smile.gif
Vad vill du ha?
Blommor som doftar? Isf blir mitt förslag Blomstertobak! Doftar djuvligt på kvällen wub.gif
Nåt ätbart? Kryddor funkar utmärkt: basilika, oregano eller varför inte en tomatplanta? Tomatskörden lär inte göra dig självförsörjande, men ojjjj så underbart de smakar smile.gif
Vill du "bara" ha nåt som blommar och är fint, föreslår jag Fuchsior. Men är balkongen liten, så kolla att du köper en fuchsia som är upprättväxande!
Välj med hjärtat smile.gif och glöm inte att det faktiskt går att köpa perenner och buskar också smile.gif Många går alldeles utmärkt att använda som 1-åringar.
Här skulle jag nu kunna göra en låååång utläggning om mina favorit-rosor, men jag besparar dig det biggrin.gif

Och självklart ska du skaffa fler krukor wub.gif laugh.gif wub.gif

Jag har funderat på att skaffa en hink där jag kan ha lite örter/kryddor. Jag blev erbjuden en tomatplanta, men den blev tydligen väldigt hög och med tanke på att jag flyttar i augusti... Jag tror pappa skulle få frispel om jag försökte klämma in den i bilen biggrin.gif

Helst ska växten inte bli alltför hög så den inte döljer blommorna som står bakom (krukorna är placerade i en triangel).

Jag har funderat om man skulle skaffa sig två hinkar. En för örter och en med smultron. För det betyder ju automatiskt att jag måste skaffa en till blomma att ha i mellankrukan.

Skulle jag skaffa allt som hjärtat vill så skulle jag nog behöva ockupera innergården mellan hyreshusen också wub.gif
Tjoppa
Petunia Million Bells skulle vara fint!
Eller blomstertobak, men det beror lite på hur höga de andra krukorna bakom är.
Chanku
Hur hög blir blomstertobak?
Carex
de högsta blir dryga metern, sedan finns det lägre sorter. Varför inte blanda lite gott med lite fint? Köp jordgubbar och sätt någon vacker blomma bredvid? Eller gå till en affär som har lite större utbud och försök hitta någon grönsak som har vackra blommor, två flugor i en smäll;) Om du vill ge din far ett riktigt stort frispel kna du satsa på en änglatrumpet...oh, så vackra de är, sök här på odla efter änglatrumet, ängel eller brugmansia så ska du få se på blommor! Och jo förresten, jag tror nog att det kommer sluta med nåååååågot fler än tre krukor för dig, du är redan på väg ner i träsket, lycka till!;)
Chanku
CITAT (Carex @ 29-06-2006, 18:34)
de högsta blir dryga metern, sedan finns det lägre sorter. Varför inte blanda lite gott med lite fint? Köp jordgubbar och sätt någon vacker blomma bredvid? Eller gå till en affär som har lite större utbud och försök hitta någon grönsak som har vackra blommor, två flugor i en smäll;) Om du vill ge din far ett riktigt stort frispel kna du satsa på en änglatrumpet...oh, så vackra de är, sök här på odla efter änglatrumet, ängel eller brugmansia så ska du få se på blommor! Och jo förresten, jag tror nog att det kommer sluta med nåååååågot fler än tre krukor för dig, du är redan på väg ner i träsket, lycka till!;)

Ja, min syster har änglatrumpeter. Och ja, han skulle garanterat få frispel av en sådan biggrin.gif

Jag tror nog att jag sätter en blomma i den krukan och köper zinkhinkar och planterar smultron och örter. Jaaa, det gör jag nog.

Nackdelen är bara att jag inte rymmer så mycket på balkongen, annars skulle den nog vara full...
Tjoppa
Om du ska ha smultron eller jordgubbar så är det fint att blanda med lite vit lobelia. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon