CITAT (Margith @ 29-06-2006, 15:15)
Utifrån min erfarenhet om odling i kruka på balkong (z 5, 6 och 7) skulle jag vilja säga att du kan plantera precis vad du vill i krukan du har över
Vad vill du ha?
Blommor som doftar? Isf blir mitt förslag Blomstertobak! Doftar djuvligt på kvällen
Nåt ätbart? Kryddor funkar utmärkt: basilika, oregano eller varför inte en tomatplanta? Tomatskörden lär inte göra dig självförsörjande, men ojjjj så underbart de smakar
Vill du "bara" ha nåt som blommar och är fint, föreslår jag Fuchsior. Men är balkongen liten, så kolla att du köper en fuchsia som är upprättväxande!
Välj med hjärtat

och glöm inte att det faktiskt går att köpa perenner och buskar också

Många går alldeles utmärkt att använda som 1-åringar.
Här skulle jag nu kunna göra en låååång utläggning om mina favorit-rosor, men jag besparar dig det
Och självklart ska du skaffa fler krukor

Jag har funderat på att skaffa en hink där jag kan ha lite örter/kryddor. Jag blev erbjuden en tomatplanta, men den blev tydligen väldigt hög och med tanke på att jag flyttar i augusti... Jag tror pappa skulle få frispel om jag försökte klämma in den i bilen
Helst ska växten inte bli alltför hög så den inte döljer blommorna som står bakom (krukorna är placerade i en triangel).
Jag har funderat om man skulle skaffa sig två hinkar. En för örter och en med smultron. För det betyder ju automatiskt att jag måste skaffa en till blomma att ha i mellankrukan.
Skulle jag skaffa allt som hjärtat vill så skulle jag nog behöva ockupera innergården mellan hyreshusen också