kryddan
29-06-2006, 13:13
Hur har ni det med larver? Hos oss kryllar det av dem: på humlen, på krusbärsbusken, på alla krasseplantor
Äckelpäckel!!!
Lars-Olof Arvids
29-06-2006, 14:36
Det är gott om larver här också. Häggspinnmalen kaläter häggarna och spinner in dem i sina silkestrådar. Ekarnas löv äts upp av ekvecklarens små gröna larver. Dessa angrepp är inte så farliga som de ser ut, utan nya blad växer ut igen. Liksom förra året har kattostmätarens larver ätit upp mina rosenmalvor. Jag låter dem dock hållas, eftersom arten lär vara ganska sällsynt och inte tycks bry sig om några andra blommor.
Olle
Tydligen ska alla norrbottens häggar vara fulla i larver och nät. Både i min hemby och här i Öjebyn kryllar det av larver i häggarna. I Luleå har de tydligen övervägt att såga ner häggarna då larverna varit på väg in i husen.
Några larvar är okej, men när det blir så många så blir jag bara äcklad.
titti49zon6
29-06-2006, 17:55

Så här inspunnen är hela in stora hägg ca 15 m hög,
ser ut som ett stort silvrigt spökträd,larver i milijoner hänger och kletar
Vad som är äckligast är att om man nyper blir man blodig från innehållet
Tur att det inte händer så ofta, men synd på den så vackert blommande häggen
malin72
29-06-2006, 18:41
CITAT (titti49 @ 29-06-2006, 18:55)

Så här inspunnen är hela in stora hägg ca 15 m hög,
ser ut som ett stort silvrigt spökträd,larver i milijoner hänger och kletar
Vad som är äckligast är att om man nyper blir man blodig från innehållet
Tur att det inte händer så ofta, men synd på den så vackert blommande häggen
men fyyyyyyy ser ut som en alien invasion

jag skulle inte vilja gå nära det där
Jag hittar också massa nya kryp som mumsar i år!! Gynnades de av snön eller.. Också här i trestadsområdet (Trollhättan, vänersborg, uddevalla) kan man hitta dessa alien träd! Hoppas de blir god mat åt någon snart...
Wilma
Hej
Här i Sundsvall är alla häggar inspunna. På god väg är oxå Rönnarna
Jag har larver på Rosor ,Aklejor, Humle Klematis, både småblommig och storblommig, det känns som om allt äts upp snart
Lena zon 4
jag hittade massor av larver på min klematis idag när jag skulle linda upp den. Är det ens någon idé att försöka få bort dom (och hur gör man då?) eller ska jag bara strunta i dom?
CITAT (n00b @ 30-06-2006, 00:18)
jag hittade massor av larver på min klematis idag när jag skulle linda upp den. Är det ens någon idé att försöka få bort dom (och hur gör man då?) eller ska jag bara strunta i dom?
Det är nog klematisbladstekel, äggen läggs inne i stjälkarna. Hinner man se de uppsvällda stjälkarna så kan man klippa bort dem. Se mera på
denna länk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.