Full version: blommor som doftar
emmelina
Vi har köpt en liten gård på landet som vi renoverar och jag har nu börjat lite smått med rabatterna. Huset är från sekelskiftet så det vore roligt om trädgården går lite i den andan.. Någon som har några tips på vad som passar?

Sedan skulle jag vilja ha lite tips på blommor som doftar starkt. Och även vilka som drar till sig mkt fjärilar.

Tacksam för svar!
catlady
Schersmin- och syrénbuskar får både vackra blommor och doftar starkt (men underbart). Luktärtor ska dofta mycket (även om inte mina gör det), och är en tacksam och fyllig klätterväxt, dock endast ettårig.
Madeleine1
Rosor; Rosa Helenae hybrida eller RH Lykkefund doftar ljuvligt.

Fjärilsväxter är bl.a; anisisop, gilia (ettåring), rosenstav, buddleja.
Lars-Olof Arvids
Vill du ha blommor som drar till sig fjärilar är syrenbuddlejan oslagbar! Har du inte plats för en sådan buske kan jag rekommendera rikblommande kryddväxter som kungsmynta och backtimjan. Många korgblommiga växter som t ex tistlar och klintar är också bra, liksom rosenflockel, honungsfacelia, malvor, vädd m fl. Försök hålla dig till så ursprungliga sorter som möjligt - hårt förädlade trädgårdsväxter är ofta ointressanta för fjärilarna.

Olle
Whiskuchi
Trädgårdsnattviol - doftar ljuuuvligt i skymningen!!! wub.gif
(fast hur attraktiv den är för fjärilar vet jag inte)
Helen i Skåne
Köp eller låna boken: Bevara och sköta en gammal trädgård av Christina Ilminge. Jag kollade mina trädgårdsplaner mot boken för att se att jag tänkt rätt, där finns massor av tips!
Fru fet
Min favorit är som vanligt heliotrop, särskilt den vita som luktar vaniljglass. Den är ettårig, jag har den i krukor vid ingången till huset så att man känner doften när man går på morgonen och kommer hem på kvällen. wub.gif wub.gif
myskmadra
Isop doftar gott och drar till sig fjärilar! Dessutom lättodlad åtminstone här i leran i utkanten av Stockholm.............
Wilmer
Jag köpte en (ettårig) doft tobak i lime färg. Den sprider underbar doft på kvällarna nu. Alla tobakarna doftar inte, har jag lärt mig.. Sedan är kaprifolen en favorit hos mig. Vet ej dess växtzoner och så..

Wilma som också letar dofter!

(Min heliotrop och hemma drivna tobak är c:a 2 mm hög, därför får jag köpa om något ska dofta innan jul...)
Lars-Olof Arvids
CITAT (Helen i Skåne @ 29-06-2006, 20:35)
Köp eller låna boken: Bevara och sköta en gammal trädgård av Christina Ilminge. Jag kollade mina trädgårdsplaner mot boken för att se att jag tänkt rätt, där finns massor av tips!

Då får väl jag tipsa om Naturskyddsföreningens Fjärilshandbok, som har många tips om bra fjärilsväxter och hur de vill ha det.

Olle
kristerh
CITAT (Fru fet @ 29-06-2006, 20:46)
Min favorit är som vanligt heliotrop, särskilt den vita som luktar vaniljglass. Den är ettårig, jag har den i krukor vid ingången till huset så att man känner doften när man går på morgonen och kommer hem på kvällen. wub.gif wub.gif

Min med wub.gif men den går att övervintra inne, köpte en stammad förra året som jag testade med i vintras, den stog under lysrör hela vintern och trivdes utmärkt, förutom vissa angrepp av spinn sad.gif men nu är den ute och myser. Lavendel är oxså en fjärilslockare.
krister
Mia, zon 3
Pioner, pioner, pioner och rosor! smile.gif
Just nu är dessutom krolliljorna storstinkare hemma hos mig. Lavendel, så klart! Och i kruka för utplacering om somrarna - citrusar och jasmin. Schersminer, både de storblommiga och smultronschersminen. Trädgårdsnejlikor doftar godis. Och valeriana (fast alla älskar den inte som jag gör...)

Boktips:
Trädgårdens Rum - Palmgren/Kvant
Rosor för nordiska trädgårdar - Gustavsson
Pioner - Fearnley-Whittingstall
och som ren narkotika - Tasha Tudors trädgård

Kom med rapporter så vi får se hur det utformar sig....
Lycka till och VÄLKOMMEN till Odla! wub.gif
fandolin
Och jag slår ett slag för grekisk lövkoja och reseda som utseendemässigt är blygsamma men doftar så att man slår frivolter om kvällarna rolleyes.gif
Whiskuchi
Jag plockade precis in en jättebukett luktärtor - härligt! wub.gif
kerstin z5-6
och mer rosor särskilt de gammeldags buskrosorna -gallica tex
Carex
liljor doftar trevligt, sedan vet jag inte hur tidsenliga de är.
emmelina
Tack för alla svar!
Nu har jag många alternativ.. och bra med boktips!
Nu ska jag bara fundera ut vart jag ska plantera vad!
Tusen tack för hjälpen :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon