Full version: Vattenmelon
Pirum
Sökte senaste årets inlägg, men hittade inte mycket. (Tillägg : hittade nu en i växthusavdelningen...men det skadar inte med melonsnack här också, de ska ju ätas smile.gif )

Såå....hur odlar man bäst vattenmelon, i detta fall i växthus? Har satt en planta i ett hörn, och den har nu börjat kräla iväg längs marken, som väntat. Samtidigt har den sådana där "spröt" som den vill greppa tag med. Ska jag låta den ringla helt fritt? Ska jag klippa plantan något? Hur mycket vatten vill den ha?

En sådan här rackare är det :

Bilden är dryga veckan, den har ålat iväg några decimeter till nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle binda upp den den tar mindre plats då, är man rädd för att plantan inte ska hålla frukterna uppe kan man göra små hängmattor till frukterna. Man måste inte beskära det blir frukt ändå.

Här kan du läsa lite mera om melonodling.

http://www.odla.nu/vegt/melon.shtml
Tobb
smyger in och lånar tråden lite... Läste på sortval och fick syn på att Sweet Granite var förbjuden... Varför då?? ohmy.gif Tog mig inte ens 10sek på google att hitta någon som sålde sånna frön... (i sverige att tillägga)
Åsa, mälardalen zon 2
Texten "Sweet Granit är förbjuden" är en gammal och innaktuell text det var ett tag i början av sveriges medlemsskap som någon på EU nivå kom på att det skulle vara förbjudet att sälja frön till sorter som inte fanns med på EU:s sortlista, för att få vara med på sortlistan skulle förädlaren betala en stor summa pengar = alla gamla kultursorter som inte hade någon som kunde betala för att få upp dem på listan skulle bort.
Detta resulterade i att några firmor ex. Runåbergs kringgick reglerna genom att skriva att fröerna var gratis men att de gärna tog emot en donation på si och så för de olika sorterna (Runåbergs säljer främst gamla grönsakssorter) det var ju inte förbjudet att ge bort fröerna.

Numera får man handla med sorter som inte finns med på listan men för det mesta får man då bara handla småportioner = såna som vi hobbyodlare brukar köpa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon