Full version: BYte teleopreatör
Bettson
Jag har av olika anledningar blivit lite missnöjd med min nuvarande operatör. FUnderar på att byta men vågar inte riktigt.

Har en fast lina, en UM-faxlåda bredband(adsl) och två mobiltelfoner.

Jag har hört talas om folk som bytt till Comhem och fortfarande efter 8 månader inte kan faxa till alla operatörer. Jag tror det var så att det inte gick att faxa från Comhem till Telia. Dom var visst lite osams

Jag har också hört talas om att det råder inbördeskrig mellan en del operatörer och Telia så att företagare som bytt varit utan telefon i åtta veckor.

En del jag känner som har lite udda opreatörer har kanonbillig telefoni men den fungerar inte alltid.

Likaså har man hört talas om att man tecknat urbilliga abonnemang och sedan drabbats av deverse extra avgifter för allt möjligt så att det i slutändan blitt dyrare.

Vad har ni för erfarenheter?
andersen
Hej Bettson, jag har sedan flera år tillbaka BBB både bredband och telefoni är mycket nöjd med dom,problemet med dom är att vid strömavbrott så fungerar inte telefon, men det är sellan det är strömavbrott och man har ju mobil ifall det skulle vara något akut.
karjo
Vi har tele2 både på abonemanget och på samtalen (pratar nu alltså om fast telefoni). Har dem för att de har prisgaranti mot telia, så vi betalar iaf inte det dyraste och det är jag nöjd med. smile.gif

På mobilerna har vi telia helt enkelt för att de har bäst täckning där vi bor.

Internet, har vi via fiber och ett lokalt bolag. smile.gif
Lady Hamilton
Jag har Telia både på fast och mobil (ingen anna operatör fungerar lika bra här ute i urskogen) och kan inte tänka mig att byta smile.gif Det är så mycket "strul" med andra operatörer Och för mig är det viktigast att det fungerar och inte vem som är billigast
Bettson
Förmig är det också viktigast att det fungerar.

Har en sk webfax som strular så in i norden. Men att ta tillbaka en analog lina verkar bli skitdyrt. wacko.gif
marskattan
Vi har abonemang hos telia och ringer med Tele2 (så att säga). Jag tycker detta verkar bra. Vågar inte riktigt byta till någon annan abonemangs-ägare för jag är lite skraj. Vad händer om det kommer en ny Gudrun? Vem står då för kostnaden för nya ledningar mm?
Bredband kan vi bara drömma om...

Så Bettson; vad är webfax?
Bettson
CITAT (marskattan @ 29-06-2006, 19:21)
Vi har abonemang hos telia och ringer med Tele2 (så att säga). Jag tycker detta verkar bra. Vågar inte riktigt byta till någon annan abonemangs-ägare för jag är lite skraj. Vad händer om det kommer en ny Gudrun? Vem står då för kostnaden för nya ledningar mm?
Bredband kan vi bara drömma om...

Så Bettson; vad är webfax?

Vanlig fax går på analog lina rakt in i faxen.

För mig var det inte så himla roligt eftersom jag i genomsnitt får 20-25 fax per dag att börja arbetsdagen med att samla upp snödrivan av papper från golvet varje morgon.

Jag ville ha in rätt in i datorn. Problemet var bara att då måste datorn stå på dygnet runt. Jag törs inte det pga ev inbrottsrisk. Desstutom så är min dator ganska kraftfull, har två skärmar osv så den drar mycket ström.
Ändå vill jag starta om datorn en gång per dag pga av att Windows annars blir segt.

Då hittade jag en tjänst på Telia. Där kunde man göra om sin fysiska lina till ett virtuellt nummer. Altså de fax som skickas till mig går till en dator på Telia någonstans. De vidarebefordras till min mail och vips så kommer faxen ner som gif-filer.

Det här gjorde jag av flera olika orsaker.

Miljöskäl slipper förbruka papper i onödan.

Kostnadskäl, jag har minskat min förbrukning av papper och toner till skrivaren samt pärmar med fjortontusen per år.

Men också av arbetstidabesparing. Alla dessa fax skall hålas, häftas och filas i pärm. Tjugo % av min arbetstid bestod av sådant föga stimulerande arbete. Så det beslöt jag mig för att låta bli i fortsättningen.

En annan fördel med webfax är att eftersom man kan vidarebeforda till mailen så kan jag sitta och jobba var som helst. Skulle kunna skaffa mig en sommarstiga och jobba därifrån tex.

Nu är det bara en liten hake. Webfaxtjänsten är högst opålitlig och fungerar dåligt och ibland inte alls.

Jag har haft stora kostander, förlorad arbetsfrötjänst och lost av goodwill för att det inte fungerar.

Förresten ett annat namn på webfax är UM-låda. Umlåda finns äver för mobiler.

Men som sagt, kan inte rekommenderas.
Castea
Jag har Rix Telecom - bredband och IP-telefoni. 295 kr/månad.

Bra:

Väldigt stabilt. Nätet och telefonin ytterst sällan ur funktion.
Hyfsat pris.

Dåligt:

Obefintlig mailsupport, telefonsupport funkar ok.
Går inte att koppla rixmail-adress till vanliga mailprogram (Outlook, Outlook Express). Försökte i månader, med supporthjälp också. Men det är fler än jag som haft problem. Men går att läsa mailen via webben, dock.

Uruselt skött företag, de gjorde många dubbel- och trippelfel i samband med beställning av abonnemang, utskick av IP-dosor, m m.

Summa summarum:

Nä... Byter när bindningstiden upphör.
kristerh
Måste få kapa linan med en fråga;
är det någon här som ringer via bredband och isåfall, fungerar det bra?
har några bekanta som ringer via bredband i olika bolag, och det fungerar inte speciellt bra, och behöver de hjälp av kundtjänst så kan de få vänta i timmar... i mobiltelefon...
blev uppringd av comhem förra veckan men jag nobbade eftersom jag hört att det fungerar så dåligt.
krister
andersen
CITAT (kristerh @ 03-07-2006, 11:23)
Måste få kapa linan med en fråga;
är det någon här som ringer via bredband och isåfall, fungerar det bra?
har några bekanta som ringer via bredband i olika bolag, och det fungerar inte speciellt bra, och behöver de hjälp av kundtjänst så kan de få vänta i timmar... i mobiltelefon...
blev uppringd av comhem förra veckan men jag nobbade eftersom jag hört att det fungerar så dåligt.
krister

Ja jag har ip telefoni via BBB och fibrer, fungera mycket bra och som jag har sakt förut det som man skall tänka på är att det inte går att ringa vid strömavbrott.
Bee
Vi ringer med BBB men vi har vanligt abonnemang såvitt vi har förstått det. När vi anslöt oss sa dom dock att vi inte kan ringa om vi får strömavbrott.
Det funkar för det mesta. Ibland får vi ingen signal när vi lyfter luren men det är väldigt sällan. Hur vet man om det är fråga om ip-telefoni eller vanligt? Taxan är som vanlig telefon och vi använder ju den vanliga fysiska luren.
Inga från Närke
Jag kör med Telia helt igenom, har av andra hört att det är svårt att få riktig support om man byter och har sig.
För det är ju så att det är Telias nät och om då typ Tele2 som är konkurenten får strul så tror jag inte Telia är lika snabb att åtgärda om det nu beror på deras kablar m.m. Sedan skyller de på varandra fram och tillbaka, vems fel det är o.s.v.
Tror i längden det lönar sig att ha samma operatör till allt även om det kanske kostar lite mera.
Castea
Ja, jag ringer via bredband (Rix Telecom). Funkar helt utmärkt här i alla fall. Har haft det sedan december, och bara haft teleavbrott en enda kortare stund.
*Felix matte*
Vi har Bredbandsbolaget sedan några år... surf och IP-telefoni.
Inga problem så här långt, förutom att det inte fungerar vid strömavbrott (precis som Andersen säger) men det händer så sällan att jag inte minns när senaste avbrottet var.
Det enda jag är missnöjd med är priset.-.. vi betalar 320kr/mån för Internet +
99kr/mån abonnemangsavg IP-telefoni + samtalsavgift (den är lite lägre än Telias)
men vi ringer gratis till alla som har BBB IP-telefoni (det har våra barn) smile.gif
Gurkan
Jag har abbonemang och samtal hos Optimal Telecom och deras prislista är alltid 50% av Telias på både samtal och abbonemanget. Har aldrig märkt nån skillnad förrutom att det är en annan logotyp på fakturan. Det är ju så att säga samma sladd ...

Tyvärr var jag tvungen att skaffa Telias bredband (adsl) som är dyrt och har lång bindningstid och sämre service än de andra operatörer jag har erfarenhet av (Comviq/Tele2/SuperTel/Optimal Telecom m.fl.). Sånt är livet när man bor på landet.

Vad gäller mobil så suger Comviq när man bor på landet .... knaster ... sprak ... tuuut .... tuuut ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon