CITAT (marskattan @ 29-06-2006, 19:21)
Vi har abonemang hos telia och ringer med Tele2 (så att säga). Jag tycker detta verkar bra. Vågar inte riktigt byta till någon annan abonemangs-ägare för jag är lite skraj. Vad händer om det kommer en ny Gudrun? Vem står då för kostnaden för nya ledningar mm?
Bredband kan vi bara drömma om...
Så Bettson; vad är webfax?
Vanlig fax går på analog lina rakt in i faxen.
För mig var det inte så himla roligt eftersom jag i genomsnitt får 20-25 fax per dag att börja arbetsdagen med att samla upp snödrivan av papper från golvet varje morgon.
Jag ville ha in rätt in i datorn. Problemet var bara att då måste datorn stå på dygnet runt. Jag törs inte det pga ev inbrottsrisk. Desstutom så är min dator ganska kraftfull, har två skärmar osv så den drar mycket ström.
Ändå vill jag starta om datorn en gång per dag pga av att Windows annars blir segt.
Då hittade jag en tjänst på Telia. Där kunde man göra om sin fysiska lina till ett virtuellt nummer. Altså de fax som skickas till mig går till en dator på Telia någonstans. De vidarebefordras till min mail och vips så kommer faxen ner som gif-filer.
Det här gjorde jag av flera olika orsaker.
Miljöskäl slipper förbruka papper i onödan.
Kostnadskäl, jag har minskat min förbrukning av papper och toner till skrivaren samt pärmar med fjortontusen per år.
Men också av arbetstidabesparing. Alla dessa fax skall hålas, häftas och filas i pärm. Tjugo % av min arbetstid bestod av sådant föga stimulerande arbete. Så det beslöt jag mig för att låta bli i fortsättningen.
En annan fördel med webfax är att eftersom man kan vidarebeforda till mailen så kan jag sitta och jobba var som helst. Skulle kunna skaffa mig en sommarstiga och jobba därifrån tex.
Nu är det bara en liten hake. Webfaxtjänsten är högst opålitlig och fungerar dåligt och ibland inte alls.
Jag har haft stora kostander, förlorad arbetsfrötjänst och lost av goodwill för att det inte fungerar.
Förresten ett annat namn på webfax är UM-låda. Umlåda finns äver för mobiler.
Men som sagt, kan inte rekommenderas.