Karrolina
Hej,hej.

Några kanske kommer ihåg att jag var beskymrad för våran hårt beskurna oxelhäck i våras.

Här kommer en resumé: Vi hade pga felaktiga råd sågat ner hela häcken på 30 cm höjd i augusti förra året. (Den var ca 8 m hög från början.) Sen på våren upptäckte jag att alla skott som kommit hade frusit under vintern.

Såhär mår häcken nu: De flesta stubbar här skutit massor av skott och de är nu så långa att de hänger ner av sin egen tyngd. Ganska många har inte riktigt kommit till det stadiet än men är på god väg. En del stubbar har bara skutit enstaka skott och två tre stycken har inte tagit sig alls.

Frågan är nu om jag ska göra något med den nu. Jag funderade på om det är dags att beskära eftersom många av skotten är så långa. Jag fick lära mig här att man ska beskära på vårvintern men jag tänkte att eftersom den här vuxit så mycket kanske jag ska göra det både nu och på vårvintern?

/karolina
Cilla
Låt den behålla all bladmassa den orkar utveckla. Nu handlar det om att få rotsystemet att överleva och att inte krympa till ett intet. Hur det ser ut ovan jord kan du fundera på sedan, dvs nästa eller nästnästa år.

Det bästa du kan göra är att vattna, hålla gräset borta 50-100 cm från häcken på bägge sidor.

Växter behöver blad för att ge energi till roten, som i sin tur ger energi till gren- och bladutveckling. Tar man bort all bladmassa på en vedartad växt använder den all reservenergi till att utveckla snabbast möjliga växande grenar med blad, som i sin tur kan få rotsystemet att överleva i någorlunda storlek så att den kan ta upp näring...

Hur grenarna ser ut för tillfället är inte det viktiga. Vill du att häcken ska kunna bli tät någon gång så accepterar du allt i gren- och bladväg som utvecklas i år och antagligen också nästa år. Sedan börjar du beskära.
Karrolina
Tack Cilla för snabbt och konkret svar! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon