Full version: Trädgårdsiris
lill-monica
Jag har massor av trädgårdsirisknölar (rhizomer?) och dom ligger över ytan som dom ska utan jord över sig.Solen steker på dom, jag vattnar,gödslar, men i år blev det bara 4 stycken av kanske 40 som skulle kunnat sätta knopp. Vad gör jag för fel?
marskattan
hmmm nu kanske jag inte är rätt person att svara eftersom jag bara är inne på mitt andra år med irisar (det första där dom blommar, satte dom i höstas).

Men av alla mina nyinköpta rizhomer av varierande storlek så blommade mer än hälften. Och det var lika mellan dom dyre och dom billiga så det har nog inte så mycket med kvalite/storlek att göra... Men om det är tur eller något annat det vet jag inte, men jag trodde inte irisar var svåra att få till att blomma.

Jag har satt mina ytligt; planterat dom så dom syns och sen har jag tagit en näve jord och lagt över. Vatten har dom fått men inte mer näring än att när vi anlade gräsmattan så beställde vi jord med mycket mull

Men som sagt, jag är inte bra på iris (jag har bara skaffat mig en djäkla massa för att jag gillar dom) så jag hoppas någon kunnig person kan hjälpa dig bättre.

Föresten; hur länge har du haft plantorna?
carren
Dra ner på vattning och gödsling. Irisar vill stå torrt och ganska magert för att blomma. Mycket vatten kan göra att rhizomerna ruttnar. För mycket kväve gör att de bara utvecklar blad, inga blommor. Lite benmjöl på våren och lite några veckor efter blomning är tillräckligt. Så försök att misshandla dina irisar lite så blir de kanske blomvilligre tongue.gif
Christin*
Kan man använda något annat än benmjöl?

Hundarna sabbar rabatten om jag ger irisarna det!!!
Mia, zon 3
Hönsskit.
Tillägg: Men som sagt - irisar behöver inte så mycket av den varan.
lill-monica
Tack alla ni som hjälpt mig med mina irisar. Jag skall "miss-sköta" dom lite och kanske ge dom lite benmjöl, men jag tror att dom kanske är för gamla? Har säkert haft dom i 15 år, men å andra sidan har dom aldrig blommat särskilt mycket. Annars tycker jag att jag gjort ungefär vad ni föreslår. Men det är kanske dags att införskaffa nya.Dom är ju underbara när dom blommar.
kerstin z5-6
De slutar blomma om de sitter för trångt , plocka upp dem och plantera isär dem
Låt ett blad som du halverar sitta kvar på varje riosom

smile.gif
lill-monica
Tack kerstin z5-6. Jag tycker det ser väldigt trångt ut där dom sitter, så jag skall ta isär knölarna och dela på dom. Vilken fin dansande ros du hade fått in. Hur kan man lägga in en sån?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon