malin72
är detta av blåst eller regn eller näringsbrist ..sjukdom sad.gif sad.gif sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det brunvita fläckarna på bladen ser iallafall ut som solskador men de hängande bladen gissar jag är ett symptom på att rötterna inte mår bra, antingen för blöt eller kompakt jord gissar jag. Fuchsia måste ha lucker, porös och syrerik jord för att trivas.

(+öronvivellarver som äter upp rötterna, sitter ofta runt rothalsen, kan också få blomman att hänga med bladen)
malin72
ojojoj sad.gif tack för svaret vad ska jag göra nu då???? hur ska jag göra jorden bättre unsure.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om jorden är kompakt så kan man plantera om växten i krukväxtjord med små lecakulor i + om du har tillgångt till ex. mera små lecakulor, perlit el. dyl så kan du blanda ner lite extra i jorden för att få den ännu mera luftig. Tryck inte till jorden mer än nödvändigt vid omplanteringen det ska vara så luftigt runt rötterna som möjligt. Låt växten stå skuggigt veckan efter omplanteringen för att återhämta sig.

(Om det skulle vara örinvivellarver är också omplantering bra, då kan man peta bort alla feta larver)
malin72
tack igen för snabbt svar smile.gif smile.gif
ok så larven e stor så man ser den det låter ju bra för om jag inte ser någon så kan vi kanske utesluta det....
ok så krukväxtjord är bättre för dom.... unsure.gif
vill ju att den ska klara sig den har ju börjat göra små blommor wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär ser larven ut de är ofta någon cm stora.

malin72
bläääääääääääääääää laugh.gif laugh.gif laugh.gif
malin72
ok nu har jag lyft upp den och tagit fram alla rötter ska visa dig bild snart och rötterna var fuktiga men inga larver....
nu är min fråga kan jag ha den med lekakulorna i lerkrukan eller ska jag skaffa en annan kruka????
vill ju ha den i en stor kruka och det är bara den som finns kvar nu...
Åsa, mälardalen zon 2
Lerkrukor är bra till fuchsia de blir inte så varma om rötterna i en lerkruka.
malin72
usch nu kommer bilderna på hur hemskt det ser ut och krukan som jag vill ha......

malin72
en annan fråga vad gör ni med fröställningen knipsar ni bort den??? generellt på alla även dom små menar jag wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vill man gynna mera blommor så tar man bort frukten på fuchsian men fuchsia har ätliga bär och vissa får riktigt goda bär så där kan man ju välja vad man helst vill ha, blommor eller bär.
malin72
VA ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif äta dom alla sorter eller ingen giftig ohmy.gif ohmy.gif

måste bara lägga till att jag ALDRIG träffat någon som provsmakat dom laugh.gif man tar väl förgivet att det är små giftigt... vill prova men känns helt fel wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hela växten är ätlig så man kan ex. dekorera tårtor med blommorna men de smakar just ingenting, jag har inte min fuchsiabok här men i den finns det recept på fuchsiasylt.

Jag provade de pyttesmå svarta bären på min F. enchliandrahybrid idag och den hade riktigt goda bär, en del av de större sorterna som jag provat har haft lite körsbärssmak. Jag brukar ofta plocka bort blivande frukter p.g.a att jag vill ha blommor men jag har ganska många fuchsior och brukar alltid missa en del som man kan provsmaka. En del sorter har dock intetsägande bär och F. procumbens har ganska torra bär.
malin72
men vad roligt då kanske man ska ta sig en prov tur idag då wub.gif
för den andra stora som jag har som mår bra har en massa frukt som jag vill plocka för att få blommor
malin72
så här ser det ut idag!!!!!! jag är rädd att den inte kommer att klara sig sad.gif jag la i ny jord, lekakulor den har stått i skugga vad mer kan jag göra???? finns det något vitamin piller till den rolleyes.gif

vad är viktigt att tänka på vad ska jag göra och INTE göra unsure.gif
kristerh
jag tycker den ser ut att ha klarat sig, om du vill att den ska satsa lite mer på tillväxt kan du klippa bort knopparna ett tag, en kan du passa på att frisera hela fuchsian om du vill.
krister
malin72
ok så den dör inte av att jag klipper den lite om man ser före bilder i albumet och hur den ser ut nu så.....
den andra är ju jätte fin fortfarande
kristerh
Spar lite blad bara, tror faktiskt att den kommer att må mycket bättre av en frisering.
krister
malin72
ok tack för svaret smile.gif känns så tråkigt bara att klippa bort blommorna tänk om det inte blir något mer unsure.gif
kan man ta sticklingar nu tro unsure.gif hur gör man då???
kristerh
De bitar du kliper bort kan du ta bort de nedersta bladen på, o sätta i ett glas vatten, rötterna kommer efter några veckor.
krister
malin72
åhhhh vad kul hoppas jag lyckas....
kan jag över vintra mina stora?? wink.gif
kristerh
Om du har möjlighet att förvara dem frostfritt, gärna under 8-10 grader är det perfekt, de behöver inget ljus eftersom de vilar,
matkällare, eller något annat svalt utrymme är perfekt, lite vatten på vintern eftersom de vilar, har du dem i ett ljusare rum så ska de ha lite mer vatten, beroende på om de har blad eller inte, men svalt vill de ha.
krister
malin72
tack för svaren...jag kommer tillbaka med frågn senare när det är dags...man ska väl klippa ner dom lite antar jag till vintervilan mm så det kommer nog att pluppa upp mer funderingar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon