Killensomvillhagrönafingrar
Har försökt följa de tips jag fått härinnne med min Änglatrumpet
Stor kruka (rund, 1,2 meter i överkant, 50 hög)
I princip ren kögödsel på påse
Vattenkristaller
Vatten varannan dag med näring nån gång i veckan (hasselfors rosa sand)

De har växt och blivit riktigt fin.
Den skjuter nya grenar lite överallt och kan bli ordentligt stor under sommaren
Imorse hade den 4 klockor och det har nog varit så många sista veckorna.

Men klockorna sitter bara kvar i ca 2 dagar sedan blir de lite bruna och faller av.
Skall det vara så?

Jag har förresten för vara att ta bort de riktigt stora bladen lite då och då för att ge mer näring till blommorna är det rätt att göra så?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det ska vara så blommorna håller inte så länge.

Angående att ta bort bladen så får det motsatt effekt, det är via bladen växten samlar in energi genom fotosyntesen, så bladen behövs för att försörja blommorna. Tar du bort blad så kan bladverket försörja färre blommor.
Killensomvillhagrönafingrar
Ok smile.gif då får jag sluta med detta.

Ville bara lyfta fram alla blommor som kommer bakom de stora bladen.

Ångrar mig lite så här i efterhand att jag inte stammade upp den lite för nu är den grymt bred i basen men inte högre än 150 i toppen.
Visserligen växer den så det knackar så den kan nog bli stor ändå.

Passar på att ställa en fråga till
Vi skall åka på semester en vecka i sommar och med tanke på att det nog bara blir varmare och soligare måste den ha en massa vatten då.
Vad tror ni om att sätta en regnvattentunna bredvid och en sådan där slang med bommulstråd i?
Kommer hävert effekten funka bra då tro?
kerstin z5-6
jag vattnar mina varje dag -med tre hinkar ..
Inga från Närke
Jag har 2 änglatrumpeter och de växer så det knakar bildar nya blad m.m. men några blomknoppar ser jag inte till. Vattnas varje dag och har näringspinnar sitter i jorden, de står i söderläge, får sol från kl. 10,00 till 14,00 ca.
Gör jag något fel det är bara andra året jag har dem. Förra året fick jag dem sent som små små skott.
Margaretha
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-06-2006, 16:52)
jag vattnar mina varje dag -med tre hinkar ..

Förra sommaren gav jag min jätte en hink om dagen och det var knappt att det räckte. Den var torr hela tiden. Nu är den vansinnigt blöt utan att få mer än ett par hinkar i veckan, så jag vet plötsligt inte om den får för lite eller för mycket. Den tappar både blad och blommor.

Kan man ge den för mycket vatten om dräneringen i krukan fungerar? Ibland känns det som om måttan är smal även när det gäller änglatrumpeter. wub.gif unsure.gif wub.gif

Inga, har din ängel bildat något V ännu? Det lär vara nödvändigt för att det ska bli blommor. Det har jag lärt mig på Odla!
Lady Hamilton
CITAT (Margaretha @ 02-07-2006, 23:30)
........Förra sommaren gav jag min jätte en hink om dagen och det var knappt att det räckte. Den var torr hela tiden. Nu är den vansinnigt blöt utan att få mer än ett par hinkar i veckan, så jag vet plötsligt inte om den får för lite eller för mycket. Den tappar både blad och blommor.............

unsure.gif Om det vore min "trumpet" så skulle jag ta och kolla rötterna på plantan. Det kan vara något "angrepp" eller annat fel.............för en frisk "ängel" brukar inte bete sig så där sad.gif
Tjoppa
CITAT (Margaretha @ 02-07-2006, 23:30)
Inga, har din ängel bildat något V ännu? Det lär vara nödvändigt för att det ska bli blommor. Det har jag lärt mig på Odla!

Hmmm, jag fick just mina ängelsticklingar från min mamma idag, och det har vuxit sig jättefina tycker jag. Men inget v på de två jag valde, valde jag fel änglar? unsure.gif
Lady Hamilton
smile.gif Det tror jag inte, y:na brukar komma av sig själva efter ett tag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon