Tezzla
Jag har en väldig risig och småtrist trädgårdsprakttry som står i änden på ett buskage. Detta vildvuxna buskage med allsköns växter, buskar och träd ska i helgen tas bort. Det känns dock lite trist att säga adjö till Trädgårdsprakttryn för även fast hon är väldigt risig och vildvuxen så blommar hon rikligt under lång tid.

Kan jag flytta på denna buske? Kan jag göra det under full blomning? Busken behövs också klippas ner/formas riktigt ordentligt och hur går jag tillväga då? Kan jag klippa ner busken riktigt mycket och hoppas på att den tar sig igen?
Tezzla
Ingen? unsure.gif
Margaretha
Jag är verkligen ingen expert, men vi tog också bort ett buskage för några år sedan. Prakttrybuskarna behöll vi, men klippte ner dem helt. Nu är de tillbaka och blommar fint.

Det är nog inte den bästa årstiden för att klippa ner dem nu. Vintern är bäst tror jag att det står i böckerna, men nöden har ingen lag. Det brukar finnas så mycket livsgnista i det mesta som växer så man kan vänta sig att det kommer igen.

Vi förlorade blomningen första året efter nedklippningen, så det får du nog räkna med.
Tezzla
Tack Margaretha för svaret. smile.gif
ingrid fuxwall
Den gamla trädgårdsprakttryn som fanns här har blivit nerklippt flera gånger men aldrig under blomning.

Den växer till sig och blir så fin gång på gång
Tezzla
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-07-2006, 23:41)
Den gamla trädgårdsprakttryn som fanns här har blivit nerklippt flera gånger men aldrig under blomning.

Den växer till sig och blir så fin gång på gång

Klipper du ner den på hösten? Hur mycket klipper du ner då? Bara enstaka kvistar eller rejält mycket av hela busken?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon