Skurken
30-06-2006, 12:57
Först och främst vill jag säga att jag inte har någon koll på trädgårdsskötsel alls.
Till saken. Jag åkte häromdagen förbi Linköpings universitet, där de på en gräsmatta planterat.. 10-20 äppel och päronträd - alla olika tänkbara sorter.. jätteroligt!
Monkey see - monkey do. Jag har på min gård (i småland) en fd lövskog/ängsmark som är lite väl gles efter stormen. Min plan är alltså att plantera fruktträd där i mängder! 20-30 stycken.. minst. Päron, äpplen, körsbär, plommon... you name it
Jag kommer de första åren att se till att hagen inte betas tills träden tagit sig. Fåren kommer förhoppningsvis att ta hand om all fallfrukt på längre sikt.
Vad tror ni? Kul idé eller vansinne? Finns det några uppenbara problem med ett sådant projekt?
Sommartorparn
30-06-2006, 19:47
Låter väl som en jättegod idé om du har plats till det.
Om du vill låta dig inspireras så finns det en fint anlagd gammal äppellund på Rosendals trädgårdar i Stockholm.
Här är en länk till en dansk äppellundsentusiast som jag tycker verkar spännande:
Fuglebjerggaard
Vad roligt Skurken - den där planteringen hade jag utsikt mot från mitt arbetsrum när jag var doktorand fram till i våras. Jag hade stort nöje av att se parken växa fram under ungefär ett års tid.
Du vet säkert att den från början låg vid gamla lärarhögskolan nere på stan, och att när lärarutbildningen flyttade upp till Valla så odlades nya träd för att samlingen skulle leva vidare. Det är kul att det står på alla träden vilka sorter det är, och när frukten ska skördas respektive ätas. De planterades förra året, så än är det ju inte så mycket frukt, men när det blir det är det meningen att man ska få plocka frukterna från träden. Jag vill minnas att det är drygt 30 träd.
Lycka till med ditt projekt, det låter jätteroligt!
Försäk få tag i träd som har lite karraktär, inte de med raka stammar utan några med krokiga stammar, några som är flerstammiga och så vidare. Det ger ett mer levande intryck än om man planterar 30 träd med spikraka stammar. Planerar du att sätta riktigt unga träd, sk "spön" så kan du ju toppa dem för att få dem att grena sig tidigt och sen kan man med lätt beskärning forma dem till individer.
Det är iallfall så jag funderar på att göra när jag nån gång får "mitt" riktiga ställe
Lars
wow.. låt hur spännande som helst... Gärna med före o efter bilder

.. hm... kanske man kommer göra något liknande i framtiden....
Finns det sol, lä och leraktig ganska djup jord så finns det absolut ingen orsak att inte göra en fruktträdgård! När man satt dem från början kan man njuta av dem långt innan de blir stora eftersom man genom dem ser hur det kommer att bli om många år.
Karaktärsfullhet skulle jag inte skapa från början genom att böja stammar mm. Det kommer av sig själv, och det är inte helt kul att se en lutande 20-åring som ska leka bonsai. Träd får karaktär hur man än gör, och sätter du blandat med plommon också så ser de gamla ut redan som 30-åringar.
Bevattning de första åren kan behövas, beroende på vilken mark du har. Och att du de första åren håller gräs borta ovan rötterna så att det inte stjäl alllt vatten, syre och näring.
thomaswahlqvist
01-07-2006, 09:13
Skulle vara kul att äta en bit av fåret när det levt på frukt under hösten, i sydligare länder äter grisarna kastanjer och det ger fin smak på skinkan, Patra negra tex.
Sätt ut ett par hundra timjanplantor oxå och kocklandslaget kommer att höra av sig för inköp av köttet.
Ännu finare smak om du odlar vitlök eller någon perenn lök som dom kan mumsa på.
Ring när det är dags att sätta på stekpannan och dra upp vinkorken.
Skurken
01-07-2006, 11:07
Tackar för responsen och alla tips
Aspekten att fåren faktiskt kan smaka bättre efter att ha ätit fallfrukten hade jag inte tänkt på förut.
Nu är det väl bara att sätta igång att gräva hål. Tyvärr så är det ju stenigt i småland, så jag får nog försöka få tag på en traktorgrävare först. Hur som helst så ska jag försöka lägga ut bilder när projektet blivit verklighet.
thomaswahlqvist
01-07-2006, 12:56
Har läst att man förr i tiden spättade ett hål och sedan sprängde, men då vill det till att det inte är hus etc. inom ett par meter.
Annars så skulle det ju vara kul att spränga lite, eller hur.
Hej Skurken,
Gräv inte hål gräv växtbäddar... Dvs gräv inte mer på djupet än på bredden utan tvärtom. Har du stenig jord, gräv bäddar som är så vida som du vill att kronan ska bli om 3-5 år. Spana på sidorna om plantering på min sajt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.