Full version: Odla gurka i hinkar
Lady Hamilton
Jag har bara ett litet kallväxthus som jag brukar odla tomater o gurka i på sommaren. Jag odlar i gräsklipp och sand och tycker att de flesta åren har det gått bra. Men så läste jag att flera av er odlade i hinkar i stället för "bäddar". Eftersom jag också ville testa det så köpte jag hinkar från Willab när jag var på Älvsjömässan. Nu har jag planterat både i hinkar och i "bädd" ohmy.gif Men jösses vilken skillnad det är i tillväxt på plantorna
"Sallads gurka" i hink
Växthus gurka i hink
Samma sort men planterad i "bädd"
Detta kommer att bli "min melodi"framöver laugh.gif
Jag har gjort på samma sätt med tomaterna men där ser jag inte samma markanta skillnad.
Tack ska ni ha för tipset! wub.gif
KURT
Varför denna skillnad då? Förutsätter man att de får lika mycket näring så kan man ju tänka sig att en lite jordvolym i en hink värms upp fortare, den kanske också får mera vatten?
Lady Hamilton
Ja hinkarna är ju svarta och det är som du skriver att den mindre jordvolymen värms snabbare (Gurkor älskar ju värme) Hinkarna har inbyggd vattenresovoar så det är mycket möjligt att de får mer vatten än de som är i jordbädden, för där sprids ju vattnet mera smile.gif
Whiskuchi
Mmm, de växer så det knakar. Har jag märkt. (den börjar bli besvärlig nu *flin*)
vaniljstången
Hej!
Ytterligare en variant är att odla direkt i jordsäckar man köper på stormarknaden/bygghandeln. Gör båda varianterna i mitt växthus. Gurkorna trivs ypperligt i jordsäckarna och är i dagsläget 2 meter höga!
Jag har placerat två gurkplantor i samma jordsäck och det verkar fungera mycket bra! Har redan skördat tre gurkor och många är klara för skörd...

Det som är smidigt med säckodling är att städningen blir minimal, och det är skönt!

Tomaterna bor i hinkar och växer även de så det knakar!

//Petra
fandolin
Dessutom är det mycket lättare att byta ut jorden när så är dags. Hinkar är också min melodi. Ser inga som helst nackdelar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon