Köpte en liten buske idag - en smultronschersmin.

Fattar inte hur jag har kunnat leva utan en sån! Ska plantera den nära uteplatsen så man kan njuta av doften på riktigt nära håll när man sitter ute och fikar eller äter. Kommer att ha näsan djupt borrad i den så länge den blommar.
Lady Hamilton
30-06-2006, 14:47

Jag skulle också vilja ha en.............
plats har jag hur mycket som hellst men det är berg under. Fick lov att prova på 9 ställen innan jag kunde finna plats åt den nya "polkagris-syrenen"

Och då kom den lååångt i från den plats som jag ville ha den
Men jag önskar dig lycka till med din Smultronschersmin
Madeleine1
30-06-2006, 21:55
Mmmm. Håller med. Jag fick med mig en buske från mitt barndomshem när mamma gick bort. Delade på den och har numera fem rejäla buskar som häck i en del av trädgården. De påminner mig om mina somrar som barn och jag kan få lust att kasta mig raklång i dem. Älskar doften, utseendet på buskarna och de vackra blommorna.
Hej
Lånar en gammal tråd. Har köpt en Smultronchersmin idag. Hur ska den planteras ? Sol, skugga ? Hur djupt ? Duger den fina feta matjorden jag har i trädgården ? Har tänkt plantera den vid en förrådsvägg mot väster, så det blir bara eftermiddagssol några timmar om dan, kanske fem timmar, innan solen går ner. Är det för lite ? Tacksam för råd.
Hälsn Tepa
Grattis!

Jag har mycket glädje av min schersminbuske. Den står i rakt söderläge med sol från tidig morgon till sent på eftermiddagen. Fem timmars sol/dag låter inte så värst mycket, kanske att den kommer att blomma lite mindre rikligt än den skulle gjort i ett soligare läge - men å andra sidan, med så soligt läge som jag har åt min så blommar min färdigt lite onödigt fort...
Plantera den på samma djup som den har i krukan men gräv gropen lite vidare än krukans diameter så att det blir porös jord närmast rotsystemet och därmed lättare för rötterna att växa vidare. Din fina feta trädgårdsjord duger alldeles utmärkt.
Tack, Betty. Snodde din tråd, men det gör säkert inte så mycket...
Så du menar att den blommar längre men inte så rikligt om den får mindre sol ? Vad tycker den om att bli flyttad, månne. Vissa växter gillar ju inte att bli flyttade ? Men jag tror jag sätter den där jag tänkt och flyttar isåfall om den inte vill blomma. Det var väl 2006 du köpte din ? Blommade den redan första sommaren ? Min är säkert en meter hög nu och har mycket blad. Blir den stor och vid ? Men man kanske kan hålla den lite smalare, har inte så mycket plats vid sidorna där den ska växa. Läste på nätet om att man ska gallra ur vartannat varttredje år, alltså ta bort lite kvistar, så den hålls "ung". Har du gallrat eller är det dags i sommar för dig att göra det ?
Hälsn Tepa
Hej
Jag ångrade mig redan. Att jag inte tänkte efter. Har ju en Kaprifol där bredvid, och det går väl inte an att sätta smultrondoft bredvid Kaprifoldoft ! Nej, finns nog ett alternativ till, i söderläge. Där får den bli.
Hälsn Tepa
Jag tänkte att det kanske är på samma sätt som med många andra blommande växter som t.ex. rosor, med väldigt mycket sol - kortare blomning, med skuggigt läge sparsammare blomning. Men jag har ju inte haft min Smultronschersmin mer än ett par år ännu så jag bara funderade lite så. Min buske blommade i massor redan första sommaren, den blommade när jag köpte den men jag har hört att en del har fått vänta ett par år på den första blomningen. Kan kanske bero på när man planterat den..? Jag räknar med att den blir ca 1,5 m hög och ungefär lika bred här uppe i zon 5-6 hos mig, den blir säkert ett par meter hög nere hos dig. Jag tycker det låter lite väl tidigt att börja gallra redan efter 2-3 år, jag väntar nog tills min är 4-5 år (som man brukar säga är lagom för andra schersminer). Då tar man bort några av de äldsta grenarna ända nere vid marknivå. Man gör denna föryngring tidigt på vårvintern medan busken ännu är i vintervila.
Klokt att inte placera den invid kaprifolen, där har du ju gott om väldoft redan. Jag har min vid altanen så att man kan sitta där och njuta av väldoften.
Tack Betty för ditt inlägg. Nu har jag planterat, både Schersminen och det andra jag köpte idag. Tre styck rosor och tjugotvå styck perenner. Alternativ två blev det, dvs soligt. Det ska nog gå bra det här. Oj vad jag är glad åt min fina matjord. Där har funnits nässlor, finns ju ännu, men det mesta grävde jag bort på min vintersemester i påskas. Nässlor tyder ju på fin matjord.
Mvh Tepa
Oj så mycket du har fått i jorden idag!

(<- den där gubben är inte grön av illamående, han är grön av avund...) Här är marken inte så pass mycket upptinad att man kan plantera något alls ännu, vi hade snö fortfarande för en vecka sedan...
Jag ler när jag minns tillbaka till när vi köpte det här huset med sin lilla trädgård för 10 år sedan, min man skakade milt leende på huvudet åt mig när jag hade grävt ett hål för att kolla matjordsdjupet och jublande konstaterat att det var en halvmeter djup fet jord. Och inte kunde han fatta varför jag blev så glad åt brännässlorna heller...
Hej
Glad åt nässlorna...
Ja, vissa tror väl man är tokig !
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.