Full version: Stenparti
Lena F
Hej

Jag har tängt mig att anlägga ett stenparti till våren.rolleyes.gif

Vad väljer jag för växter? Skulle vilja ha det blommande hela sommaren

Lena F
Lena i Torslanda
En fråga bara, ska det bli ett stort eller litet stenparti. Det avgör ju växtvalet. Själv har jag ett pyttelitet med olika sorters Gentiana och Draba.
Ska du göra ett stort kan du ju ta ut svängarna rejält med massor av tidiga lökar och vintergröna växter.
Lena F
Hej Lena

Tack för ditt svar. Stenpartiet få nog anses som ett mitt i mellan litet och stort. Har en naturlig kulle på tomten med sten insprängda, en viss grävning och tillräta läggning kommer att behövas.

Har satt en sockertoppsgran för några år sedan som har tagit sig riktigt bra, även en kryp en

Har satt takllök och flera sorters vårlökar.

Planeringen som jag nu skissar på är olika höga och låga perenner som blommar olika tidet. De flest växtsorter som jag hittat som passar till ett stenparti blommar i början på sommaren.
Mariann
olika sedum arter, finns både gula och rosa sorter. Om jag inte missminner mig finns det en liten låg (5cm)gul sort som blommar väldigt länge.
lindsay
Undrar om det är gul fetknopp du menar, min granne fick gräva upp halva trädgården för den hade tagit över allt.
Det finns ju hur mycket som helst att välja på så vad gillar du? Ligger stenpartiet i sol? Tänk om man hade naturlig sten i trädgården, själv får jag slita och släpa..I mitt hade jag haft: Botanisk tulpan, krokus,
Variegerad benved är fin med den knallila aubretian, Backsippor, kuddflox och klockor, tex Murklocka och carpaterklocka. Gentiana förstås..Hmm ja nu blev jag suget på att göra ett stenparti själv också!
Gunvor Nilsson
En marktäckare som är pålitlig blommare är stor murreva. Den blommar från tidiga våren till hösten.

http://drell.net/tradgard/murreva.html

Tyvärr är färgerna bleka på bilderna - blommorna är mer lika violer. Samtidigt slipper man ogräs!!
Cilla
Murrevan är mycket fin! Jag har ett ganska stort stenparti i sydväst med sol hela dagen, och där blommar det i olika skyar hela sommaren. hade jag ett i skuggigare läge skulle växterna varit andra.

I mitt solstenparti finns bland annat
- ett par fält bergenia
- sedumarter, bl a en röd och en gulblommande ca 10 cm hög (inte fetknopp)
- kirgislök
- nävor
- silver... vad heter den nu - vanliga 20 cm hög, silvriga blad, vit blomma juni-juli
- lungört
- revande smultron
- aubretia
- strand
- några arter narv
- en buske lavendel

I princip alla växter som gillar att ibland torka ut och som gillar värme kan växa i ett stenparti.

Hannele som skriver här har en välgjord och inspirerande hemsida där hon visar hur man odlar i och på sten. Kolla i medlemsregistret!

Cilla
Lena F
Tack för alla svar smile.gif

Dax att börja läsa frö kataloger då det blir för dyrt att köpa alla växter som plantor. Men att så är något som jag gillar, har tyvärr ingen kallbänk ännu (ska lura maken att bygga en till våren).

Ja sten är något som vi har gott om vet inte hur många lass som vi har fått föra till sopstationen, en fördel är ju nu när stenpartiet ska bli av att det finns naturligt .

Full sol hela dagen kommer att falla på växterna.

Jag har grävt ner massor av botaniska tulpaner krokus (Hoppas rådjuren missar dem)
Inger R
Jag försöker komma på vad vi har i våra stenpartier. Vi har mest låga kuddväxter, dom höga perennerna har vi inte i stenpartiet, dom gör sig bättre på annat håll hos oss.
Murrevan är mycket vacker men åtminstone hos oss här på Gotland så blir den ett ogräs. Något bättre är den variegerade murrevan, den kryper visserligen omkring men är inte alls så invasiv. Det finns massor av roliga växter till stenparti. Många, många olika slags små Campanula finns det, olika sorters Sisyrinchium vill ha mycket torrt, cyclamen hederifolium, småväxta sorter av Daphne, dom flesta doftar dessutom underbart, olika sorters saxifraga, saxifraga oppositifolia är otroligt fin och blommar tidigt, tidigt på våren. Och förtjusande små aklejor, dom får du inte glömma. Dom kanske du inte skall plantera på det absolut kruttorraste stället men dom är så otroligt vackra. lewisior inte att förglömma. Jag fick lära mig i somras att dom skall stå kruttorrt sommartid för att dom skall blomma som allra vackrast nästkommande år. Låga glim såsom silene acaulis är vackra och lättodlade- Ja det finns hur mycket som helst. Det är bara att sätta dig vid datorn och leta växter eller läs böcker dom behandlar stenpartiväxter och dregla över bilderna.
Lycka till!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hej,

Gentiana är ju nästan ett måste i ett stenparti. Helst olika sorter så att du blommande från vår till senhösten.
Androsacea gillar jag också samt olika nävor

Elisabeth
Cilla
Å, jag glömde en sak. Örtkryddorna! De flesta gillar värmen från stenarna och att torka ut lite då och då. De flesta av våra ätliga örter blommar fint också; timjan (särskilt backtimjan), isop, salvia...

Eftersom jag har fullt av blom i stenpartiet kommer jag att anlägga en kryddspiral i vår. Det är en gammaldags och sydeuropeiskt sätt att plantera kryddor. I princip lägger man sten i en hög, häller santblandad jord på och formar över skikten till en spiralformad rabatt. Höga örtkryddor överst och lägre där de har full sol, soldyrkande på sydsidan och sådana som inte kräver lika mycket eller växer högt på nordsidan.
Vill man avancera gräver man en grop där spiralen mynnar ut mot marken, så att det samlas vatten där som ängar upp i spiralen.

Så vill många örtkryddor ha det - väldränerat och varmt från stenarna.

En anna sak - det finns ingen anledning att bara ha superlåga växter i stenpartiet. Man kan mycket väl också låta en och annan högre lavendelbuske, petrovska, kirgislök m fl sticka upp.

Cilla
Virgo
hej,

hm fattar nada idag

CITAT
så att det samlas vatten där som ängar upp i spiralen
Ann
Hej!

Bergnejlika, (Diánthus gratianopolitánus) Silverarv, (Cerastium tomentosum ) Aubriéta, vit och blå , och Karpaterklocka, vit och blå ,(Campánula carpática) Hade dessa blommor i mitt stenparti. det tyckte jag var mycket vackert. Tyvärr kan jag inte skicka några bilder, har ingen hand med det tekniska wacko.gif Karpaterklocka är min älsklings klocka wub.gif wub.gif Juvlig är den. Dom latinska namnen har jag satt dit, för då behöver det inte bli några missförstånd.
Hälsar Ann.
Lena F
Jag inser nu att jag kommer att få tackla undan maken och två tonåringar från datorn för att få möjlighet att titta på alla blomförslag innan jag kan börja skissa. Är också mycket förtjust i Karpaterklockan wub.gif .

Ska nog åka till video butiken och hyra filmer till helgen så kan de vara fullt upptagna med att titta på dem. Här är det alltid trångt att komma till datorn. blink.gif
Cilla
Just det ja, Ann. Silverarv heter den. Nästan ett måste, och sprider sig villigt.

Wilhelm - kryddspiralen får vi nog återkomma till. Måste visas med bild tror jag. Huvudpoängen är att ett stenparti är utmärkt för örtkryddor.

Jag ska fota i vår när jag anlägger den! Vad jag sett finns den endast beskriven i en svensk bok - lilla boken om doftande örter.

Cilla
Alpiner i Halmstad
Om Du klickar in på vår hemsida så har vi beskrivit några sidor med stenpartiväxter, som vi söker, odlar eller har odlat.

M.v.h. Bernt
http://hem.spray.se/saxifraga/tabell.htm
Virgo
Hejsan Cilla,

hur kryddspiralen ser ut ser jag på bio i mitt huvud, men vad är detta?

CITAT

som ängar???

wacko.gif
Lena F
Hej Bernt

Vilken fantastiskt fin trädgår ni har wub.gif. Blir avundsjuk.
Hittar mycket matnyttigt på er hemsida.
Ann
Hej Bernt!
Har varit inne hos Dig osh tittat tidigare. Du gör mig grön av avund.

Det fins bara ett ord FANTASTISK.
Hälsar Ann.
Cilla
Wilhelm
CITAT
hej,

hm fattar nada idag
CITAT

Ångar Wilhelm, ångar. Avdunstar. Vatten i luften och på växterna...

Ångan, ångan är min arvdedel
min strupes sådd
mitt hjärtas liv i världen...

Jag återkommer om kryddspiralen innan jag bygger den för att inhämta fleras erfarenheter!

Cilla
Virgo
hej,

Tänkte väl att det var vattenånga du menade. Men den kan du inte få att följa spiralen, ångan går ju rakt upp så gott som. Du får nog ha en liten vattengrav runt hela stenröset (Kryddspiralen) så att vattenångan gör lite nytta.

Finns det inte lite diskussioner om kryddspiraler i gamla forumet?
Måste kolla.
Cilla
Hej Wilhelm,

Ja vi hade lite diskussioner om kryddspiralen förut också. Jag bollar gärna mer - kanske ska jag öppna ett nytt meddelande för kryddspiral?

Ja det gör jag. Välkomna!

Cilla
Cilla
Kryddspiralen finns nu under kategorin Köksträdgården!

Cilla
Jörgen
Hej alla karpaterälskare.
Har provat den ljuvliga växt i flera år, men kan inte få den att trivas.
Skall den ha någon speciell jord och näring. Det är ju mening att dom skall
bre ut sig men så sker aldrig sad.gif Och påtal om stenpartiväxter så upptäckte
jag det här med att så ettåringar mellan perennerna med ganska trevligt
resultat. De blommar ju gärna på sensommaren. Blomsterlin och Prinsgustavs öga var riktiga lyckoträffar.
Jörgen i leran. biggrin.gif biggrin.gif
Ann
Hej!

Nej här får inte Karpatern någon speciell omvårdnad. Men växer och brer ut sig gör den. Har haft karpater i både norr, syd ,öst och väst, den har inte brytt sig om vilket. Det enda mina inte har tyckt om är långvarig blöta, då tjurar den ordentligt , ingen blomning där inte mad.gif Men annars tycker jag att man kan göra i stort sett vad som helst med den.
Har dom det kanske för blött tro?
Undrar Ann smile.gif
Jörgen
Hej. Tack för ditt svar Ann.
Ja, jag har det nog för surt och blött speciellt på vintern. Jag skulle behöva gräva hela min rabatt med perenner. Den här sabla leran här hopplös. En sak jag har lärt mig på dessa fem åren jag har haft min stuga, är att jag behöver mycket mera kompostmaterial och blanda upp min jord med.
Jag har även provat höstflox min den ville inte riktigt heller.
Jörgen i leran.
Cilla
Hej Jörgen,

Jepp, lera är svårbearbetad - men den är en ljuvlig näringsreservoar! Säkert behöver du inte gödsla så mycket, mer som du säger tillföra löv och annat humusmaterial.

Fuktälskande växter måste trivas gott hos dig!

Cilla - som lever i morän (betongpackad finsand med grova stenar som man får spätta bort en och en)
Bilbo i Trollbäcken
Slår också ett slag för den något bortglömda växten Silverarv som är underbart vacker med sitt städsgröna bladverk i grått. Blommorna som är vita kommer rikligt i Maj-Juni och växten kryper fram bra och täcker snabbt stora ytor till exempel som hängande över en sten i ett stenparti. Mycket lätt att föröka med avläggare eller sticklingar också och helt härdig i minst Zon 3.

Aubretia är också en av mina favorit stenpartiväxter. Köpte förra våren en speciell sort från Rockdala, Plants of Distinction som växt bra och täcker bra men blommade inte första sommaren. Ser fram emot Maj-Juni när den kommer blomma i mitt stenparti.

Backnejlika som frön köpte jag också genom Thomson och Morgan för två år sedan och den växer så det knackar och blommar från Maj-Augusti. En mycket tacksam invånare i stenpartiet samt bra härdighet.

Ha det bra och lycka till!

biggrin.gif
Ingo
Jag är också karpater-fan, den blommar mycket och länge och verkar inte ha några krav alls på jordmån och vattentillgång...jag har bl a en planta som frösått sig i en stenläggning och frodas i en centimeterbred skarv av gjutsand mellan gatstenarna...

Apropå gentianor har jag fransgentiana i ett litet stenparti. Den är kanske inte känd som den vackraste gentianan men den är mycket härdig, har mängder av stora blå blommor i juli-augusti och verkar kväva ogräs väldigt effektivt med sitt liggande växtsätt.

Mossflox gillar jag också. Den vill ha det torrt och magert och fastän blomningen är tidig och snabbt över tycker jag att den är fin därefter också, det blir stora frodiga kuddar av grönska, särkilt om man toppar den litet efter blomningen.

Gräs...blåsvingel gillar torr och mager växtplats och är bra som kontrast, blågrå som den är.
kerstin z5-6
Lewisia -bitterrot -utan den inget stenparti tycker jag biggrin.gif

går bra att så själv under lysrör tex ..eller i kallbänk
Ingo
Hej Kerstin, jag har varit sugen på Lewisia många gånger men inte vågat för den har låtit så känslig i beskrivningar som jag läst...typ att man måste täcka med plastskiva el dyl mot vinterfukt och andra såna saker...stämmer det, du som har erfarenhet av den?
kerstin z5-6
haha smile.gif Har aldrig täckt mina med något alls , bor man i vinterklimat med snötäcke o minusgrader är det helt onödigt -den går bättre i z 4-7 än längre söderut
Lewisia cotyleydon varianterna är lätta att börja med både som sådd och odling , rosa gula , rosarödstrimmiga .. you name it , sen tar du de övriga Lewisia sorterna smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Väldränerat o lite godis ska du se vilken blomning -nästan hela sommaren

Ps det regnar en hel del på hösten , här med ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon