Full version: Övergödning...
catmilla
Kan man gödsla för mycket? Är det bättre att ge lite gödsel nu och då än att rotblöta dem en gång varannan vecka? De stora krukor jag har på balkongen blir sällan helt torra och det känns lite konstigt att vattna dem "bara" för att de ska få gödselvatten. Clematis ska ju vara väldigt "gödselhungrig" men jag är rädd att övervattna.
Hjälp tack wub.gif
Alexander-VG-zon3
lägg på kogödsel eller hönsgödsel eller nåt annats som inte är beroende av vatten . då så har du rent vatten varje g娨ng å vattnar när dte behövs å växten får sin näring när vattnaet kommer på så vis så kan den inte bli för mycket vatten eller för lite . för näring å vatten kommer samtidgt men inte tillsamans eller vad man ska säga .
ja och man kan gödsla för mycket beroende på vilken sort växt några får skador på för mycket å kan till åå med vissna ner . men dte är för vilken växt man måste läsa det för
catmilla
Luktar inte höns- och kogödsel *urrrk* tongue.gif
Blir det samma effekt om jag strösslar ner benmjöl?
Carex
det är bara vissa växter som tycker om benmjöl om jag har fårstått det rätt. Kögödsel luktar inte, hönsgödsel däremot vet jag inte
catmilla
Då får det bli ko smile.gif Tack för era svar. Vill någon tillägga något så varsågod, jag blir bara glad för alla råd!
Alexander-VG-zon3
CITAT (catmilla @ 30-06-2006, 17:08)
Luktar inte höns- och kogödsel *urrrk* tongue.gif
Blir det samma effekt om jag strösslar ner benmjöl?

den luktar inget
jag har nu förtiden det både ute å inne
jag tycker kogödsel är bättre man lägger det på ytan sen så tar växten all näring som rinne rmed vattnet ner .
det är ju som jord i både färg,utseende,lukt
och det räcker man lägger det två gånger på sommaren dom två första i agusti ska man sluta så vääxten hinner böjra sova smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Carex @ 30-06-2006, 17:23)
det är bara vissa växter som tycker om benmjöl om jag har fårstått det rätt. Kögödsel luktar inte, hönsgödsel däremot vet jag inte

haha så ionte dig när jag höll på att skriva wub.gif wub.gif tongue.gif
Lemonne
Någon som vet om fullgödning duger till Clematis? Eller kalksalpeter? Det är vad jag har hemma...
silas
flaxxs!
det låter ju som en fantastisk grej det där, att bara lägga gödsel i krukorna (istället för att hålla på och blanda biobact i vattnet varenda gång man vattnar...) Så vill jag också göra! biggrin.gif Hur mycket gödsel lägger du på, ungefär? Funkar det även i små krukor?
Alexander-VG-zon3
CITAT (silas @ 24-07-2006, 16:00)
flaxxs!
det låter ju som en fantastisk grej det där, att bara lägga gödsel i krukorna (istället för att hålla på och blanda biobact i vattnet varenda gång man vattnar...) Så vill jag också göra! biggrin.gif Hur mycket gödsel lägger du på, ungefär? Funkar det även i små krukor?

ja du tar kogödsel lägger så det fyller krukytan . sen vattnar du som vanligt med vatten sen så ttar växterna upp det som kommer .
fördel enkelt,förstör inte jorden,växterna växer bra
det ända man ska inte göda för sent jag brukar sluta i mitten av agusti å slutet av denna månaden .
och det funkar i alla krukor bara du täcker ytan inte så det bler en kulle eller nåt bara lägger på ett lager å trycker till
silas
det är ju perfekt. det ska jag börja med! rolleyes.gif
aifoSSofia
Men...
Jag gör sådär med mina krukor ute och det fungerar bara bra!
Min fundering är om det verkligen blir bra att ta in dessa sen.. eller att använda det i krukor som alltid står inne??? Man använder ju särskild jord för krukväxter.. kommer det inte med smådjur och sånt i kogödseln?
Är det bra att plantera om växterna innan man tar in dem på hösten?
Alexander-VG-zon3
CITAT (aifoSSofia @ 25-07-2006, 20:50)
Men...
Jag gör sådär med mina krukor ute och det fungerar bara bra!
Min fundering är om det verkligen blir bra att ta in dessa sen.. eller att använda det i krukor som alltid står inne??? Man använder ju särskild jord för krukväxter.. kommer det inte med smådjur och sånt i kogödseln?
Är det bra att plantera om växterna innan man tar in dem på hösten?

kogödsel kan du lägga till alla växter , även när du planterar om på vårne kna du ta planterings jord plus lite kogödsel 50/50 å plantera din krukväxter,uteväxter m.m. .
jag hadde inte planterat om på hösten .
nej varför skulle där komma små djur i kogödsel .
och många utplanterinsgväxter å sommar växter kan man även plantera bara i kogödsel .
aifoSSofia
Jo så gör jag ju, men utomhus... har fått för mig att man inte ska ta in det..att det kan kläckas "saker" i det .. å även att småkryp kan flytta in i krukorna då de står ute som man kan få med in om de inte planteras om.
Alexander-VG-zon3
CITAT (aifoSSofia @ 25-07-2006, 22:01)
Jo så gör jag ju, men utomhus... har fått för mig att man inte ska ta in det..att det kan kläckas "saker" i det .. å även att småkryp kan flytta in i krukorna då de står ute som man kan få med in om de inte planteras om.

sånt har alldrig jag haft nåting .
mulle
CITAT (Lemonne @ 21-07-2006, 17:13)
Någon som vet om fullgödning duger till Clematis? Eller kalksalpeter? Det är vad jag har hemma...

Båda duger. Mina älskar kalksalpeter, jag brukar ge dem en liten näve varje vår.
Mulle
ingrid fuxwall
CITAT (flaxss @ 25-07-2006, 21:54)
kogödsel kan du lägga till alla växter , även när du planterar om på vårne kna du ta planterings jord plus lite kogödsel 50/50 å plantera din krukväxter,uteväxter m.m. .
jag hadde inte planterat om på hösten .
nej varför skulle där komma små djur i kogödsel .
och många utplanterinsgväxter å sommar växter kan man även plantera bara i kogödsel .

Pratar vi om samma slags gödsel?
Kogödsel för mig är sådant som jag går ut i hagen och hämtar eller inne i ladugården.

ingrid
aifoSSofia
"Pratar vi om samma slags gödsel?
Kogödsel för mig är sådant som jag går ut i hagen och hämtar eller inne i ladugården."

I detta fallet pratar jag om den på påse som nästan är jord.... lägg inte färsk gödsel i krukorna för det bränner nog till rejält! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (aifoSSofia @ 31-07-2006, 12:09)
"Pratar vi om samma slags gödsel?
Kogödsel för mig är sådant som jag går ut i hagen och hämtar eller inne i ladugården."

I detta fallet pratar jag om den på påse som nästan är jord.... lägg inte färsk gödsel i krukorna för det bränner nog till rejält! biggrin.gif

jag pratra med om det som man köpa i påsar alltså dte brukar hete naturgödsel eller kogödsel den påsne kjag har är där en ko utan på .

lägga rent bajs i krukan vet jgainte om dte är så hälsosamnt för man låter ju det ligga bränna det eller vad dom gör med det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon