catlady
Vad ska jag göra? Har sprutat (läs: dränkt) alla mina växter med såp- och spritvatten två gånger men läget är helt oförändrat! Överallt sitter små äckliga svarta bladlöss, hälften med ett gäng superäckliga små bebisar! mad.gif
Hur farliga är de egentligen? Hur mycket förökar de sig och hur länge överlever en växt med dem på?
Jag är redo att överge den ekologiskt riktiga bekämpningsstilen och prova något annat. Tips? sad.gif unsure.gif
fandolin
Vilka växter sitter de på? Min fläderbuske, som vid det här laget är ungefär fyra meter hög, är full med svarta bladlöss varenda år och den tar inte skada. Yngre och mer sköra växter kanske tar stryk? Hade en gång en kruka med penséer som väldigt snabbt blev nedlusad, i den knökade jag ner några persiljeplantor ~ och vipps så försvann alla lössen. De gillar inte persilja.
catlady
Det mesta jag har har inneboende; Spikklubban, luktärtorna, ängsblommorna, roseniberisen - t.o.m. tomatplantorna och vaxblomman!
Skulle kanske inte kalla det en invasion än, men jag är rädd att det blir en plötsligt om jag inte ser upp! mad.gif
Men jag antar att det är ok med några stycken då? Ska jag bara fortsätta att spruta med såpspritvatten var eller varannan vecka? Det är ju skitjobbigt... unsure.gif
fandolin
Om växterna är någorlunda etablerade så klarar de lössen, de står ut bättre än vi tror jag. Gör det du orkar. Man måste ju ha roligt också! Och skönt, vila, slappa. chilla....
Åsa Bi
Eftersom du odlar i kruka på balkongen så kan du ju prova med Provado-pinnar som man sticker ner i jorden. Betydligt enklare än att spruta, men det beror ju på hur ekologisk man vill vara kanske. Jag har använt pinnarna ibland på krukväxter och det har funkat bra.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle sätta ner provadokapslar i alla icke ätliga växter. De ätliga växterna skulle jag klämma sönder lössen på eller spruta med såpvatten ca1 gång i veckan, hela växten måste få såpvatten på sig även undersidan på bladen. Det räcker med att man missar 1st lus för att det ska bli många flera.
catlady
Jo, det där sista har jag ju märkt...
Men jag måste gelt enkelt prova Provado-pinnar! Det låter som en mirakelkur, går de att köpa på t.ex. Plantagen tror ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar köpa mina på ICA så de lär även finnas på plantagen.
catlady
Har varit på Plantagen och handlat provado-kapslar nu. Om ett par dagar när allt ska vattnas är det utrotnings-time.... tongue.gif
tack för hjälpen! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon