Full version: Stor perennrabatt
sariva
Hej,
Ska i mina ögon göra en jätterabatt. Totalt ca 70m2. Plantorna som jag skall ha är solbrud, daglilja, praktröllika och daggkåpa + buskpioner.
Men nu är frågan, det blir ju ganska många plantor och jag vill ju inte bli helt ruinerad men vill ändå ha en tät rabatt ganska fort, så med vilket avstånd skall dessa planteras.
Sen undrar jag också när jag skall göra detta. Kan jag göra det nu eller skall jag vänta till nästa vår?
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Jenny & Vilda
Har inget svar på din fråga men är nyfiken på varför du valde just dessa perenner till en (även i mina ögon) så stor rabatt?
Jag försöker begränsa mig när jag nu ska anlägga rabatt men jag är nog redan uppe i typ 20 olika sorter på mina ca 20 m2 laugh.gif
sariva
Hej,

Jag har samma problem men i kombination att jag är en människa som vill ha det silrent omkring mig. Ingen bra kompination vill jag lova wacko.gif
Så jag snodde helt enkelt en idé i en trädgårdsbok. "Het rabatt" kallade dom den och hade nästan bara gult och rött i olika nyanser på en stor rabatt och det var bara så läckert att jag nu inte kan släppa tanken.
olgak
Jag vet att en del planterar tätare, men mitt råd är ändå att använda de avstånd som anges i böcker och liknande. Jag planterade för tätt förra året och jag kommer att få flytta om plantor redan i år - det blir för trångt! Försök att tänka ut redan nu hur du vill ha det när plantorna är färdigvuxna och plantera så - tiden går så fort och plantorna växer smile.gif!

Man kan plantera det mesta på hösten också, och krukodlat säger de att man kan plantera när som helst under säsongen.
Jenny & Vilda
CITAT (sariva @ 30-06-2006, 21:06)
Hej,

Jag har samma problem men i kombination att jag är en människa som vill ha det silrent omkring mig. Ingen bra kompination vill jag lova wacko.gif
Så jag snodde helt enkelt en idé i en trädgårdsbok. "Het rabatt" kallade dom den och hade nästan bara gult och rött i olika nyanser på en stor rabatt och det var bara så läckert att jag nu inte kan släppa tanken.

Vad häftigt, då har du redan sett det färdiga resultatet på bild smile.gif
kerstin z5-6
solbrud, , praktröllika och daggkåpa kan du så själv
dagliljor o pioner måste du köpa som plantor

Själv skulle jag lagt till ett par sorter ..pion o daglilja blommar ju inte samtidigt som solbruden tex ..
gräs -finns gulbladiga , jättevädd , rosenflockel , Cimicifuga brunette -med rödsvart bladverk,heliopsis eller coreopsis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon