Slängde i några passionsfruktsfrön i en kruka. På en vecka har de grott! Och nu spirar de ljust grönt. Men hur ser ett passionsfrukträd ut? Och går de att odla hos oss? Simon - hade inte du ett på gång? Hur har det gått? Har du någon bild att dela med dig av?
Ingrid på Västkusten
17-05-2003, 13:06
Det är en lian - flera emter lååång!
Låte rkul :-) lycka till!
Hälsar Ingrid
Tack Ingrid! Vad häftigt! Ny dekoration till takkronan då, kanske? Man törs ju inte gå ut på internet och leta efter något som börjar med "passion", för då kanske man hamnar på någon erotik-sida.... Vet du möjligen var jag kan hitta en bild av den?
Kolla på google.com och säk på växtens vetenskapliga namn, Passiflora eduils, eller klicka
HÄR! så får du upp en hel del bilder!
Hälsningar Lars
Passionsblomman kallas även Kristikorsblomma, en vacker krukväxt för båge eller spalje.
http://www.blomsterframjandet.se/Vaxtbeskr...263560&Steg=SOK
Oj! Nu rodnar jag...

Här har jag ätit passionsfrukt i åratal utan att veta att den kommer från passionsblomman, som jag mycket väl känner till. Tack för hjälpen!
mai bassett
26-05-2003, 14:48
Jag har en passionsblomma som växer i trädgården . Jag får massor med blommor på den varje år. Jag klipper ner den till ungefär femtio cm varje höst. Den växer fort och slingrar sig om allt som växer i dess närhet. I Sverige kanske man behöver ta in den över vintern.
Hälsningar Mai
kan man ha den inomhus? eller kanske på balkongen på sommaren? sådde ett antal frön som är ca decimetern nu, men vet inte riktigt hur jag ska sköta dem...
Hej Silas!
Inte jag heller! Dvs jag vet inte hur jag ska sköta dem. Men med tanke på att vi vanligtvis odlar passíonsblomma i kruka inomhus, tror jag nog den klarar en balkongsommar galant. Men när det blir höst och kallt, vill den säkert flytta inomhus. Sen får man väl förse krukan med någon form av spaljé eftersom det är en lian!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.