Karrolina
När vi flyttade till hus förra året så fanns (och finns fortfarande) fyra olika sorters klätterrosor planterade intill husgrunden. Där står dom inte alls bra eftersom vi ska måla huset och laga trasigt pust på grunden.

Så nu undrar jag när det är bäst att flytta på dom? Klippa ner dom skulle jag helst behöva göra ganska snart om det går. Flytta dom kan jag göra senare om det är bättre. Eller i vår om det är bäst.

Sen undrar jag om det går att spola av rötterna när man har grävt upp dom eftersom det växer massor av åkervinda i rabatten. Och den vill jag inte flytta med till en ny rabatt..

/Karolina
Åsa, mälardalen zon 2
Om du bor i södra + mellersta sverige borde höstflytt fungera. Bor du längre norrut flytta dem på våren istället.

De borde klara av att man rensar rötterna ordentligt från ogräs.

Det borde gå att minska ner dem nu i juli-augusti ifall du ska flytta dem till hösten. Är det engångsblommande rosor kan det dock hända att du får vänta något/några år på att de blommar igen.
Margaretha
Det kan vara lite knepigt. Vi flyttade en New Dawn - som växte och blommade, så att vi varken kom ut eller in ur huset till sist - på hösten för två år sedan. Eftersom den är så taggig fick vi klippa tillbaka den ganska mycket. Trots att vi planterat den efter ALLA konstens regler har vi inte fått fart på den igen. Den är tanig, blommar dåligt och får lätt rost.

Jag är på väg att ge upp och kasta den, men tror att den ska få en chans till. Ska försöka klippa ner den helt till våren och se om den kan börja om från början.

Jag vet inte om allt beror på att vi var tvungna att klippa den på hösten. Vi bor i Skåne. unsure.gif unsure.gif unsure.gif
AnnammA
Man kan, i värsta fall, flytta rosor på sommaren, om man planterar i en god jord, på en bra plats(för rosen) och om man vattnar, och vattnar, och VATTNAR!!!
Annars är bästa tiden tidigt på våren vid musöronstiden, eller på hösten/sensommaren. Jag tror att om man flyttar en ros på hösten, skall man låta bli att klippa den, utan vänta och se vad man behöver klippa bort på våren i stället.
Rosor som ser ut att komma dåligt på våren brukar jag kruka, klippa bort torrt och dött, och se vad som vill komma fram. Till hösten blir de senare placerade i rabatt eller får rosen övervinta nedgrävd i kallväxthus.

Hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon