Beatrize_74
30-06-2006, 20:46
Jag har önskat mig en rund rabatt i födelsedagspresent som ska vara mitt i gräsmattan byggd som en liten "kon" med kantstenar.
Amatör som jag är så har jag fastnat redan på första detaljen - vilka färger ska den gå i?
Jag tycker tagetesens oranga toner går så fint mot det blåa, men hur kan man tänka sig att en rabatt ska se ut?
Vitt??? "Syns" det mitt på gräsmattan eller gör det sig bättre mot en färgad bakgrund?
Blått??? Tjatigt med ÄNNU mer blått när så många andra detaljer är blå i trädgården???
Hjääääälp...vill sätta i gång och kika på perenner nu och börja planera och drömma.
Hur stor är rabatten (diameter)? Och det där med "kon" förstår jag inte. Berätta mer!
ullislerum
30-06-2006, 21:04
personligen skulle jag satsa på rött, rosor t ex till vitt och blått.
Beatrize_74
30-06-2006, 21:08
Diametern är flexibel...hehe.... :-)
Jag har inte gjort grävt rabatten än, men jag har tänkt mig en diameter på MINST två meter.
Konformen var lite vårdslöst beskrivet. Jag menar mer att jag bygger en stor rundel kantad med kantsten - en eller två i höjd och sedan en lite mindre cirkel ovanpå den - även den uppbyggd med kantsten.
Jag har inte alls tänkt "klart" med rabatten utan utformar den i huvudet allteftersom. Har alltså fastnat på det här med färgvalet och kan inte riktigt komma vidare från det.
Tacksam för aaaaaall erfarenhet och alla idéer som tänkas kan. :-)
Beatrize_74
30-06-2006, 21:13
Ullislerum - ditt förslag fick bifall direkt från maken "Det vore inte så dumt" så det ska jag helt klart fundera vidare på. Tackar! :-)
kerstin z5-6
30-06-2006, 23:05
Om rabatten ligger en bit ifrån huset kan du strunta i husets färger
ta det du gillar men håll dej iom två högst tre färgkombinationer om rabatten består av mest högsommarblommande perenner
Vitt gör sig bäst i sen kväll eller skugga
Jag tycker också att det kan vara jättesvårt att välja inriktning på rabatter!
Ett sätt är att efterlikna något man sett på bild som man verkligen gillade. Läs trädgårdstidningar och böcker, det hjälper faktiskt. Sen, om man har någon växt som man älskar, då tycker jag man ska lita på det och då kan man ju ha det som utgångspunkt. Detsamma gäller färger. Ibland trivs man med eller gillar bara vissa färger, då tycker jag man ska satsa på dessa färger. Då brukar det bli snyggt också, även om det är val som förvånar andra till att börja med!
Om man känner sig verkligt villrådig, då tycker jag det är bättre att vänta - gör en sommarblomsplantering och låt projektet mogna. Sådana val som jag inte är så nöjd med i efterhand - nästan alltid är det sådant jag känt att "nu måste jag bestämma mig, det får bli det här".
Att välja färger och växter av "plikt" för att det "ska vara så", det funkar inte heller, jag lovar! Välj med hjärtat! (Även om vissa råd faktiskt är rätt bra, som att inte blanda för många olika sorter och plottra bort hela trädgården, det är ett råd jag faktiskt tror på - men då kan man ju välja bort med hjärtat också. D v s avstå från vissa växter utifrån vad som till slut känns rätt, när man tillåtit sig lite tid att känna efter.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.