Full version: Tomatproblem?!
styltlöparen
Hej,
Jag försöker igen (mitt förra meddelande verkar ha försvunnit i cyberrymden).

Jag har problem med konstigt gulnande blad. Se bilderna i mitt album Barkarby Trädgård (länk nedan) Kan det bero på ett lusangrepp som jag upptäckte i förra veckan. Jag har i dag såpsprutat för andra gången, men de är sega typer, de små lössen mad.gif

Jag planterade om plantorna till 10 l hinkar för 3,5 vecka sedan i bra/dyr jord och ska precis plantera om dem igen, men jag tror inte näringsbrist är problemet, väl?

Tacksam för alla synpunkter!
Hälsningar
Johan i Barkarby

Barkarby Trädgård
Åsa, mälardalen zon 2
Definitivt inte lusskador jag tycker det ser ut som lite näringsbrist jag, med tanke på att det verkar vara de äldsta bladen som sitter längre ner på plantan som är mest gula. Ser ut som magnesium eller kanske kaliumbrist tycker jag. Plantjord är ofta inte så starkt gödslat och tomat är en näringskrävande gröda.

(+det verkar vara de bladen som sitter skuggigast som är mest gula och blad som inte fotosyntesar ordentligt gör plantan sig av med.)

(+vad är det för sorts tomat?? jag tycker det är likt någon indeterminate sort = en sån sort man brukar tjuva, rotsystemet kan ha svårt för att klara av allt det gröna ifall man behåller alla tjuvar. )
styltlöparen
Hej,

Tack för ditt svar smile.gif Det stämmer att det är bladen längst ner som är värst drabbade.

Tomaten heter 'Douglas'. Jag har tjyvat den en hel del men föll för frestelsen att behålla några stycken. Kanske gapade jag efter för mycket!

Jag ska plantera om dem i morgon till 20 liters krukor och lägga i lite extra näring.

Hälsningar
Johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon