|
Maria i Helsingborg
01-07-2006, 00:12
Jo, det är pinsamt, Ingrid fr. Västkusten - jag har glömt namnet igen! - men han växer, "käppen", 50 cm mäter han i strumplästen....men ska det inte hända ngt snart? Vad behöver han (mer än en nya kruka och jord) och vad heter han? Någon som vet svar?
haha den där va cool, vet tyvärr inte namnet
Om du inte hittar ngt namn kan du ju alltid kalla honom för "pinnen"...  Ser för fräsig ut!
är misstänkt lik en nattens drottning.... Selenicereus grandiflorus
*Felix matte*
01-07-2006, 20:19
Så här ser min Nattens drottning ut idag  Här en "stängel" som gick av
Maria i Helsingborg
01-07-2006, 22:34
Jag tror minsann att ni har rätt - såg vid googling att nattens drottning var släkt med epifyterna och jag (och Ingrid) trodde nog först att det var just en Epiphyllum, men de har ju platta och breda blad! De har inga taggar, va? (det har inte min) Nu får jag leta upp hur en sådan ska skötas.......som en kaktus antar jag, eller?
CITAT (Maria i Helsingborg @ 01-07-2006, 23:34) Jag tror minsann att ni har rätt - såg vid googling att nattens drottning var släkt med epifyterna och jag (och Ingrid) trodde nog först att det var just en Epiphyllum, men de har ju platta och breda blad! De har inga taggar, va? (det har inte min) Nu får jag leta upp hur en sådan ska skötas.......som en kaktus antar jag, eller? japp...som en kaktus...svalt och torrt på vintern, öka vattningen på sommaren...
Maria i Helsingborg
01-07-2006, 23:55
CITAT japp...som en kaktus...svalt och torrt på vintern, öka vattningen på sommaren... : Tack, toppen! Kan du säga ngt om blomningen också? Typ när, hur ofta? Ska den kanske hänga istället för att, som nu, ligga (jag är rädd att den går sönder)??
Maria i Helsingborg
02-07-2006, 00:10
Lite kuriosa - "dragonfruit" kommer också från släktet selenicereus! Yellow Dragon Fruit Selenicereus megalanthus
CITAT (Maria i Helsingborg @ 02-07-2006, 01:10) Lite kuriosa - "dragonfruit" kommer också från släktet selenicereus! Yellow Dragon Fruit Selenicereus megalanthus
ja...det gör dom...
CITAT (Maria i Helsingborg @ 01-07-2006, 23:34) Jag tror minsann att ni har rätt - såg vid googling att nattens drottning var släkt med epifyterna och jag (och Ingrid) trodde nog först att det var just en Epiphyllum, men de har ju platta och breda blad! ;) De har inga taggar, va? (det har inte min)
Nu får jag leta upp hur en sådan ska skötas.......som en kaktus antar jag, eller? Maria! Redigerar mitt inlägg: Visst är Nattens Drottning en epifyt men den är ingen Epiphyllum (bladkaktus). Nattens Drottning är en pelarkaktus. Efter ca. 10 års väntan verkar det nu som om jag har en knopp i min Nattens Drottning!!! Eller monstret som jag kallar henne ....
Maria i Helsingborg
03-07-2006, 14:01
10 år skriver hon...... Jag hoppas du får en sagolikt fin blomma, Rossi!! Har du bild på din? Som sagt, alltid lär man sig ngt nytt.
Maria! Det sägs att det tar 6 år innan den blommar men jag har som sagt väntat i säkert 10 år. Den ska blomma en gång om året och då på natten. Är det en äkta Nattens Drottning så ska den lukta vanilj. På morgonkvisten slokar den så det gäller att hålla sig vaken. Stänglarna blir tjockare och tjockare ju äldre plantan blir och mitt exemplar är faktiskt rena monstret. Det knappt att jag kan hantera växten längre ... Jag ska leta hemma i gömmorna och se om jag hittar något foto som jag kan lägga ut - annars tar jag ett nytt och så kan jag även fotografera knoppen. Jag återkommer ikväll! Om det nu är en knopp jag har på min och om den nu utvecklas till en blomma så kan jag ge mig tusan på att den kommer att slå ut när vi är på semester!
Så, nu har jag varit ute i växthuset och fotograferat monstret. En översiktsbild och så en närbild på vad som troligtvis är en knopp. *hoppas* 
visst är det en knopp grattis!!! min är nog lika gammal som din, men är på väg till soptunnan nu.... kan inte ge den så svalt som den vill ha på vintern,.... den kommer nog inte att hinna blomma den närmaste månaden...den ska ha ett långt skaft först, som säkert är en tio-femton cm. långt och därefter knoppen på det du hinner säkert hem innan, såvida du inte är borta i augusti...
Maria i Helsingborg
03-07-2006, 20:52
Tack för bild, Rossi och mer kött på benen..... Ja, inte är den fager, växten, men rätt häftig. Snygg violett färg!
*Felix matte*
03-07-2006, 22:02
Min planta är ca 3,5 år gammal... står i vanlig rumsvärme (+22 -24° året om) i ett hörn av rummet dit solen aldrig når. Den får vatten kanske en gång i månaden vintertid och nån gång då o då vår och sommar (när jag kommer ihåg att den finns där i arbetsrummet  ) Så fin färg din hade Rossi...min är bara helgrön.
CITAT (Felix matte @ 03-07-2006, 23:02) Min planta är ca 3,5 år gammal... står i vanlig rumsvärme (+22 -24° året om) i ett hörn av rummet dit solen aldrig når. Den får vatten kanske en gång i månaden vintertid och nån gång då o då vår och sommar (när jag kommer ihåg att den finns där i arbetsrummet  ) Så fin färg din hade Rossi...min är bara helgrön. min med....
*Felix matte*
03-07-2006, 22:56
CITAT (pejori @ 03-07-2006, 23:35) CITAT (Felix matte @ 03-07-2006, 23:02) Min planta är ca 3,5 år gammal... står i vanlig rumsvärme (+22 -24° året om) i ett hörn av rummet dit solen aldrig når. Den får vatten kanske en gång i månaden vintertid och nån gång då o då vår och sommar (när jag kommer ihåg att den finns där i arbetsrummet  ) Så fin färg din hade Rossi...min är bara helgrön. min med....  ´Måste vi skaffa växthus bara för att få lika fin färg på den (som Rossi)... eller?
CITAT (pejori @ 03-07-2006, 19:55) du hinner säkert hem innan, såvida du inte är borta i augusti...  Jäpp, det är just i augusti jag åker bort ....
CITAT (Felix matte @ 03-07-2006, 23:56) CITAT (pejori @ 03-07-2006, 23:35) CITAT (Felix matte @ 03-07-2006, 23:02) Min planta är ca 3,5 år gammal... står i vanlig rumsvärme (+22 -24° året om) i ett hörn av rummet dit solen aldrig når. Den får vatten kanske en gång i månaden vintertid och nån gång då o då vår och sommar (när jag kommer ihåg att den finns där i arbetsrummet  ) Så fin färg din hade Rossi...min är bara helgrön. min med....  ´Måste vi skaffa växthus bara för att få lika fin färg på den (som Rossi)... eller?  Ja, jag tyckte nog att plantan på den förra bilden här i tråden var väldigt grön!  Men det kanske har med ålder att göra? Eller så är det helt enkelt så att det finns olika varianter. Min planta har jag köpt en gång i tiden på Paletten i Malmö. De har en jättestor Nattens Drottning. Ja, hur stor kan den vara ...? Kanske 10 meter hög och några meter bred. När den ska blomma så går det ut meddelande på lokalradion och man kan komma till växthuset mitt i natten och titta. Tyvärr har jag missat detta varje år .... Och så vill jag på något sätt få den underbara upplevelsen med min egen Nattens Drottning! I alla fall, de tar sticklingar från den här stora Nattens Drottning och säljer och det är alltså så jag har kommit över min. Men som sagt, jag åker till Kina och Tibet i över två veckor i augusti och ska vi slå vad om att mitt monster blommar då!!??
Kan ju nämna att mitt monster står i växthus på sommaren och den får vatten minst en gång i veckan.
På vintern står den i ett ljust förråd och temperaturen ligger på 8-11 grader. Då får den en liten slurk vatten kanske en gång i månaden.
I ärlighetens namn har jag vanskött växten lite. Jag vet inte när den fick kaktusnäring sist och jordklumpen är stenhård och jag har behövt plantera om den i ett par år men den är så himla otymplig och taggig och "ogästvänlig" så jag har struntat i den. Det har tydligen hjälpt för den verkar ju trivas. Eller så kände den att den sjöng på sista versen. Jag får väl börja gulla lite med den nu! Efter blomningen - om den nu orkar bära fram blomman så här första året - måste jag ta tag i omplanteringen.
Lady Hamilton
04-07-2006, 06:32
CITAT (Rossi @ 04-07-2006, 07:26) .......Men som sagt, jag åker till Kina och Tibet i över två veckor i augusti och ska vi slå vad om att mitt monster blommar då!!??............ Till ett sådana här "fall" tycker jag att övervakningskameror skulle vara bra att ha  Då skulle du vara säker på att inte missa blomningen
CITAT (Hamilton @ 04-07-2006, 07:32) CITAT (Rossi @ 04-07-2006, 07:26) .......Men som sagt, jag åker till Kina och Tibet i över två veckor i augusti och ska vi slå vad om att mitt monster blommar då!!??............ Till ett sådana här "fall" tycker jag att övervakningskameror skulle vara bra att ha  Då skulle du vara säker på att inte missa blomningen Ja, där sa du något! Våra grannar ska sköta vattningen av växter både inomhus och utomhus under vår semester. Tror ni att det är för mycket begärt att be dem bevaka blomningen under natten och fotografera?!
Maria det är ingen "nattens drottning", så glöm alla råd du fått om den. Det ser ut att vara en Ceropegia. Lite svårt att se på bilden vilken, men om du tar en närbild av en bit, kan jag kanske hälpa dig att se vilken det är. Hälsn tulle
Maria i Helsingborg
04-07-2006, 22:53
Säger du det, tulle, hmm  ........ja, nog liknar det en Ceropegia! Här har du bilderna - och TACK för att du tar dig tid!    .........käppen har blivit en kringla - blir du ngt klokare, du verkar kunnig inom området i fråga? Vid närmare eftertanke - nog VAR det DET som Ingrid sa att det var - en släkting till "hjärtan på tråd"!!!
Maria i Helsingborg
04-07-2006, 22:56
Kanske borde jag kapa den och
Maria i Helsingborg
04-07-2006, 23:00
Hej igen Maria Ja det är en Ceropegia stapeliiformis du har. Det finns några arter till som är mer eller mindre "bladlösa", det var därför jag ville se en närbild. Det hälper inte att du klipper ner den, den växer likväl som den vill. Försök istället att antingen ha den i ampel, eller spaljera upp den och invänta dess vackra blommor som kan se ut t ex så här:  Lycka till med den, själv har jag väl ca 20-25 olika Ceropegior. Tulle (också i Skåne)
*Felix matte*
05-07-2006, 19:48
Tyckte väl att Marias inte alls liknade min Nattens Så här såg min ut 17 juni 2005... krukan är 5 x 5 cm  Knappt 6 mån senare... krukan är 13cm diameter
Agneta! Jag tycker att din Nattens Drottning har väldigt tunna och mjuka stänglar. Är plantan väldigt ung - du kanske har drivit upp den från frö? Som du ser på min så är den väldigt kraftig och det går i princip inte att böja stänglarna något nämnvärt. De är ganska tjocka och fyrkantiga. Det kan ju i och för sig bero på att jag köpte ett kraftigt skott från en gammal fullvuxen planta. Det finns ju dessutom många varianter av Selenicereus (Nattens Drottning = Selenicereus grandiflorus). Kolla in den här länken ni som är intresserade: http://members.tripod.com/kaktusmert21/cer...Thumbnails.html
Håller med Rossi, jag tycker inte heller att det liknar en äkta "nattens drottning". Hälsar tulle
*Felix matte*
06-07-2006, 22:15
CITAT (Rossi @ 06-07-2006, 07:24) Agneta! Jag tycker att din Nattens Drottning har väldigt tunna och mjuka stänglar. Är plantan väldigt ung - du kanske har drivit upp den från frö? Som du ser på min så är den väldigt kraftig och det går i princip inte att böja stänglarna något nämnvärt. De är ganska tjocka och fyrkantiga. Det kan ju i och för sig bero på att jag köpte ett kraftigt skott från en gammal fullvuxen planta. Det finns ju dessutom många varianter av Selenicereus (Nattens Drottning = Selenicereus grandiflorus). Kolla in den här länken ni som är intresserade: http://members.tripod.com/kaktusmert21/cer...Thumbnails.html Plantan är ung...dottern fick den hösten 2004 och den växte inte alls hos henne... därför fick jag den och här ser den ut att trivas bättre. Kanske skulle den växa bättre om temperaturen sjönk under vinterhalvåret... men jag har samma temperatur året om. Kör med mottot... lever och överlever eller slokar och dör. Tack för länken  ska ta en ordentlig titt imorron.
Ulf Eliasson
20-07-2009, 02:43
Tycker marias bild ser ut som en Ceropegia... har du nya bilder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|