Tesla
För några veckor sen köpte jag en färdig planta av paradisblomma, då ca 30 cm hög.
Planterade den i en lerkruka.
Den har växt en del, men nu börjar de nedersta bladen gulna, en del ser vissna ut och faller av. ohmy.gif

Hur ska paradisblomman skötas? Har aldrig varken sett eller haft nån förut. Kan man inte ha den i kruka, utan vill den stå i rabatt? Soligt?
(Visst är den ettårig? Kan man få den att komma igen, eller sår man nya frön inne till våren?)

Tacksam för snabbt svar av er som vet, ursäkta min okunnighet wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gissar att det är paradisblomster (Cleome) brukar gilla en massa sol + lucker och näringsrik fuktig jord.

Har bara odlat den ett år och då stod den i en solig rabatt och det funkade även om det nog var lite magert, de blev inte så höga.

De nedersta bladen är de äldsta bladen, bladen håller inte i evighet så när fotosyntesen är dålig gör plantan sig av med dem. Växer den bra upptill där tillväxtpunkten är så har den det bra, det är bara i toppen på blomman du kan se resultatet av din skötsel, de växtdelar plantan hade när du köpte den har påverkats en hel del av den tidigare skötseln den fått ex. om den satt i för liten kruka, fick dåligt med näring mm. hos odlaren eller i butiken.
Tesla
Tack Åsa!
tror jag ska flytta den till en solrabatt ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon