jennyp
Min Phalaenopsis gör blad och blad och blad och har helt snett rotsystem, den har bara rötter på ena sidan och orkar inte hålla sig uppe utan ligger på sidan i krukan så att säga. Vad ska jag göra med den?

Har funderat på att montera den på kork, men den är ju så stor och jag har igen plats till den på det viset.

Bilder på den finns här: http://jenny.lightsoft.se/annat/orkideer/orkideer.htm
pejori
plantera den i en lite större kruka och sätt ner en pinne som stöd för den...då kommer det nya rötter även på den sidan wub.gif
Carex
vitmossa är bra för att få fram nya rötter, montering är lysande för dessa orkidéer, de blir som en ampel platsmässigt.
Biggan_
I naturen växer brudorkidé nerför så det är helt naturligt att den vill lägga sig åt ena hållet. En monterad brudorkidé kräver mer passning med vatten än en krukodlad. En annan lösning som jag tycker är jättefin är att ha den i ampel i fönstret. Låt den slippa pinnar som håller upp blomstjälken, det är mycket snyggare med en planta där blomstjälken böjer sig naturligt. Jag skall se om jag kan hitta bilder senare på hur jag har några av mina. Jag återkommer med det.
För övrigt så tycker jag din planta har en del fina rötter så det är inget problem med att plantera om den. Toppskottet ser däremot ut att ha fått för mycket sol, eller har du haft ohyra på den? Toppskottet skall man vara väldigt rädd om för det är brudorkidéns svaga punkt. Om det står vatten i toppskottet så kan toppen ruttna och då kan den inte växa vidare.
jennyp
CITAT (Birgitta P @ 01-07-2006, 23:19)
I naturen växer brudorkidé nerför så det är helt naturligt att den vill lägga sig åt ena hållet. En monterad brudorkidé kräver mer passning med vatten än en krukodlad. En annan lösning som jag tycker är jättefin är att ha den i ampel i fönstret. Låt den slippa pinnar som håller upp blomstjälken, det är mycket snyggare med en planta där blomstjälken böjer sig naturligt. Jag skall se om jag kan hitta bilder senare på hur jag har några av mina. Jag återkommer med det.
För övrigt så tycker jag din planta har en del fina rötter så det är inget problem med att plantera om den. Toppskottet ser däremot ut att ha fått för mycket sol, eller har du haft ohyra på den? Toppskottet skall man vara väldigt rädd om för det är brudorkidéns svaga punkt. Om det står vatten i toppskottet så kan toppen ruttna och då kan den inte växa vidare.

den har fått för mycket sol ja, den står i ett mer skuggat fäönster nu... blomstängeln tappade den strax efter att jag hade köpt hem den så det finns det ingen alls nu och har inte heller funnits på ett och ett halvt år sad.gif

jag har aldrig haft den uppstakad med pinnar utan låtit den växa som den vill lite... problemet är att jag inte har ampelplats för den, jag har två-tre hoya-amplar i varje fönster... minst smile.gif

har dock en dendrobium inne på toaletten som har vuxit en massa sen jag glömde bort den där inne smile.gif den här bruden ska få stå i ett söderfönster nu men skuggat från solen istället för bakom gardinen i ett västerfönster med solen på heeeeela dagen smile.gif
Biggan_
Här kommer bilder på några frisläppta brudar. biggrin.gif

jennyp
CITAT (Birgitta P @ 02-07-2006, 12:00)

Härligt! smile.gif

Min är ju bara blad som synes... sad.gif
Biggan_
Ge inte upp!
Ibland kan det räcka med omplantering för att dom skall sätta fart på blomningen. Att flytta den till ett annat fönster kan också hjälpa. Om du har möjlighet att ha den ute nu när det är varmt nog kan också sätta igång den. Ställ den i så fall så den får skugga och tänk på att skydda den för regn. Ta in den om det blir för kallt om nätterna.
seriös
CITAT (Birgitta P @ 02-07-2006, 12:00)

Vilka underbara blom bilder och vad fint det var när blommorna fick hänga fritt
istället för uppbindna vid en pinne
tänker nog göra likadant med mina kasta pinnarna som står i krukorna
håller med Birgitta P i skötselråd smile.gif
Biggan_
CITAT (seriös @ 02-07-2006, 23:36)
Vilka underbara blom bilder och  vad fint det var när blommorna fick hänga fritt

Du hade själv jättefina bilder i ditt album, både orkidéer och hoyor och katter tongue.gif
Välkommen hit förresten! biggrin.gif
kristerh
Birgitta;
hur löser du problemet med att de välter wink.gif ju tyngre blomstängeln blir desto lättare välter den... har några med enorma stänglar och det fungerar inte med att ha brudarna fria, då lägger de sig... wink.gif laugh.gif
krister
jennyp
Så här såg den förresten ut när jag köpte den:

Den blommade en månad eller så, sen ramlade allt av. huh.gif Stänglarna lossnade och sedan dess har den bara gjort blad.

Jag vågar inte ställa ut den på balkongen då det är en massa löss i blåvindan sad.gif Men så fort jag är säker på att de är helt borta så ska den få komma ut med ett par hoyor.
Biggan_
CITAT (kristerh @ 03-07-2006, 12:10)
det fungerar inte med att ha brudarna fria, då lägger de sig... wink.gif  :lol:
krister

Nä, och det går ju inte an! rolleyes.gif rolleyes.gif laugh.gif

Om hela alltet vill välta med ytterkruka, lägger jag i sten i ytterkrukan. Om innerkrukan vill tippa i ytterkrukan knölar jag ihop aluminiumfolie till en boll och klämmer ner i mellan krukorna i den sidan den vill tippa åt.
Eftersom jag nästan bara odlar brudarna i ren mossa så har jag ännu ett problem om jag får en tung blomstängel, nämligen att plantan vill tippa över med mossa och allt. Då lägger jag en sten ovanpå mossa och rötter för att hålla det kvar i krukan, naturligtvis får man inte täcka med sten, det måste ju komma luft till! Jag brukar kolla in lite fina stenar när jag är på stranden, för det skall ju se snyggt ut också.
jennyp
CITAT (Birgitta P @ 03-07-2006, 12:39)
CITAT (kristerh @ 03-07-2006, 12:10)
det fungerar inte med att ha brudarna fria, då lägger de sig... wink.gif  :lol:
krister

Nä, och det går ju inte an! rolleyes.gif rolleyes.gif laugh.gif

Om hela alltet vill välta med ytterkruka, lägger jag i sten i ytterkrukan. Om innerkrukan vill tippa i ytterkrukan knölar jag ihop aluminiumfolie till en boll och klämmer ner i mellan krukorna i den sidan den vill tippa åt.
Eftersom jag nästan bara odlar brudarna i ren mossa så har jag ännu ett problem om jag får en tung blomstängel, nämligen att plantan vill tippa över med mossa och allt. Då lägger jag en sten ovanpå mossa och rötter för att hålla det kvar i krukan, naturligtvis får man inte täcka med sten, det måste ju komma luft till! Jag brukar kolla in lite fina stenar när jag är på stranden, för det skall ju se snyggt ut också.

nu blev jag nyfiken... blandar du mossan med nåt eller har du dem bara i ren vitmossa?
Biggan_
CITAT (jennyp @ 03-07-2006, 12:41)
nu blev jag nyfiken... blandar du mossan med nåt eller har du dem bara i ren vitmossa?

Just nu har jag lite dåligt med tid, men läs den här länken , så kan du fråga sen om du behöver mer hjälp. smile.gif
jennyp
CITAT (Birgitta P @ 03-07-2006, 20:07)
CITAT (jennyp @ 03-07-2006, 12:41)

Just nu har jag lite dåligt med tid, men läs den här länken , så kan du fråga sen om du behöver mer hjälp. smile.gif

tack tack, ska läsa den sen i kväll smile.gif
seriös
CITAT (Birgitta P @ 02-07-2006, 23:57)

Vilka underbara blom bilder och  vad fint det var när blommorna fick hänga fritt

Du hade själv jättefina bilder i ditt album, både orkidéer och hoyor och katter tongue.gif

Hej !
Jag var tvungen att regga mig på nytt hade glömt bort mitt gamla lösenord och allt fick nytt men det fungerade inte hette " kamelian " förut
men tack för välkomnandet biggrin.gif
jennyp
CITAT (seriös @ 03-07-2006, 21:28)

Hej !
Jag var tvungen att regga mig på nytt hade glömt bort mitt gamla lösenord och allt fick nytt men det fungerade inte hette " kamelian " förut

oj vilka underbara hoyor... måste-ha-begäret växer efter att ha tittat på dina vackra storbladingar smile.gif
pejori
CITAT (seriös @ 03-07-2006, 21:28)

Hej !

aj fan!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
dej kommer jag ihåg....och undrade vart du blev av rolleyes.gif rolleyes.gif
välkommen tillbaka hit... wub.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon