|
Min Phalaenopsis gör blad och blad och blad och har helt snett rotsystem, den har bara rötter på ena sidan och orkar inte hålla sig uppe utan ligger på sidan i krukan så att säga. Vad ska jag göra med den? Har funderat på att montera den på kork, men den är ju så stor och jag har igen plats till den på det viset. Bilder på den finns här: http://jenny.lightsoft.se/annat/orkideer/orkideer.htm
plantera den i en lite större kruka och sätt ner en pinne som stöd för den...då kommer det nya rötter även på den sidan
vitmossa är bra för att få fram nya rötter, montering är lysande för dessa orkidéer, de blir som en ampel platsmässigt.
Biggan_
01-07-2006, 22:19
I naturen växer brudorkidé nerför så det är helt naturligt att den vill lägga sig åt ena hållet. En monterad brudorkidé kräver mer passning med vatten än en krukodlad. En annan lösning som jag tycker är jättefin är att ha den i ampel i fönstret. Låt den slippa pinnar som håller upp blomstjälken, det är mycket snyggare med en planta där blomstjälken böjer sig naturligt. Jag skall se om jag kan hitta bilder senare på hur jag har några av mina. Jag återkommer med det. För övrigt så tycker jag din planta har en del fina rötter så det är inget problem med att plantera om den. Toppskottet ser däremot ut att ha fått för mycket sol, eller har du haft ohyra på den? Toppskottet skall man vara väldigt rädd om för det är brudorkidéns svaga punkt. Om det står vatten i toppskottet så kan toppen ruttna och då kan den inte växa vidare.
CITAT (Birgitta P @ 01-07-2006, 23:19) I naturen växer brudorkidé nerför så det är helt naturligt att den vill lägga sig åt ena hållet. En monterad brudorkidé kräver mer passning med vatten än en krukodlad. En annan lösning som jag tycker är jättefin är att ha den i ampel i fönstret. Låt den slippa pinnar som håller upp blomstjälken, det är mycket snyggare med en planta där blomstjälken böjer sig naturligt. Jag skall se om jag kan hitta bilder senare på hur jag har några av mina. Jag återkommer med det. För övrigt så tycker jag din planta har en del fina rötter så det är inget problem med att plantera om den. Toppskottet ser däremot ut att ha fått för mycket sol, eller har du haft ohyra på den? Toppskottet skall man vara väldigt rädd om för det är brudorkidéns svaga punkt. Om det står vatten i toppskottet så kan toppen ruttna och då kan den inte växa vidare. den har fått för mycket sol ja, den står i ett mer skuggat fäönster nu... blomstängeln tappade den strax efter att jag hade köpt hem den så det finns det ingen alls nu och har inte heller funnits på ett och ett halvt år  jag har aldrig haft den uppstakad med pinnar utan låtit den växa som den vill lite... problemet är att jag inte har ampelplats för den, jag har två-tre hoya-amplar i varje fönster... minst  har dock en dendrobium inne på toaletten som har vuxit en massa sen jag glömde bort den där inne  den här bruden ska få stå i ett söderfönster nu men skuggat från solen istället för bakom gardinen i ett västerfönster med solen på heeeeela dagen
Biggan_
02-07-2006, 11:00
CITAT (Birgitta P @ 02-07-2006, 12:00) Här kommer bilder på några frisläppta brudar.  Härligt!  Min är ju bara blad som synes...
Biggan_
02-07-2006, 12:04
Ge inte upp! Ibland kan det räcka med omplantering för att dom skall sätta fart på blomningen. Att flytta den till ett annat fönster kan också hjälpa. Om du har möjlighet att ha den ute nu när det är varmt nog kan också sätta igång den. Ställ den i så fall så den får skugga och tänk på att skydda den för regn. Ta in den om det blir för kallt om nätterna.
CITAT (Birgitta P @ 02-07-2006, 12:00) Vilka underbara blom bilder och vad fint det var när blommorna fick hänga fritt istället för uppbindna vid en pinne tänker nog göra likadant med mina kasta pinnarna som står i krukorna håller med Birgitta P i skötselråd
Biggan_
02-07-2006, 22:57
CITAT (seriös @ 02-07-2006, 23:36) Vilka underbara blom bilder och vad fint det var när blommorna fick hänga fritt istället för uppbindna vid en pinne tänker nog göra likadant med mina kasta pinnarna som står i krukorna håller med Birgitta P i skötselråd  Du hade själv jättefina bilder i ditt album, både orkidéer och hoyor och katter Välkommen hit förresten!
kristerh
03-07-2006, 11:10
Birgitta; hur löser du problemet med att de välter  ju tyngre blomstängeln blir desto lättare välter den... har några med enorma stänglar och det fungerar inte med att ha brudarna fria, då lägger de sig... krister
Så här såg den förresten ut när jag köpte den:  Den blommade en månad eller så, sen ramlade allt av.  Stänglarna lossnade och sedan dess har den bara gjort blad. Jag vågar inte ställa ut den på balkongen då det är en massa löss i blåvindan  Men så fort jag är säker på att de är helt borta så ska den få komma ut med ett par hoyor.
Biggan_
03-07-2006, 11:39
CITAT (kristerh @ 03-07-2006, 12:10) det fungerar inte med att ha brudarna fria, då lägger de sig...  :lol: krister Nä, och det går ju inte an! Om hela alltet vill välta med ytterkruka, lägger jag i sten i ytterkrukan. Om innerkrukan vill tippa i ytterkrukan knölar jag ihop aluminiumfolie till en boll och klämmer ner i mellan krukorna i den sidan den vill tippa åt. Eftersom jag nästan bara odlar brudarna i ren mossa så har jag ännu ett problem om jag får en tung blomstängel, nämligen att plantan vill tippa över med mossa och allt. Då lägger jag en sten ovanpå mossa och rötter för att hålla det kvar i krukan, naturligtvis får man inte täcka med sten, det måste ju komma luft till! Jag brukar kolla in lite fina stenar när jag är på stranden, för det skall ju se snyggt ut också.
CITAT (Birgitta P @ 03-07-2006, 12:39) CITAT (kristerh @ 03-07-2006, 12:10) det fungerar inte med att ha brudarna fria, då lägger de sig...  :lol: krister Nä, och det går ju inte an! Om hela alltet vill välta med ytterkruka, lägger jag i sten i ytterkrukan. Om innerkrukan vill tippa i ytterkrukan knölar jag ihop aluminiumfolie till en boll och klämmer ner i mellan krukorna i den sidan den vill tippa åt. Eftersom jag nästan bara odlar brudarna i ren mossa så har jag ännu ett problem om jag får en tung blomstängel, nämligen att plantan vill tippa över med mossa och allt. Då lägger jag en sten ovanpå mossa och rötter för att hålla det kvar i krukan, naturligtvis får man inte täcka med sten, det måste ju komma luft till! Jag brukar kolla in lite fina stenar när jag är på stranden, för det skall ju se snyggt ut också. nu blev jag nyfiken... blandar du mossan med nåt eller har du dem bara i ren vitmossa?
Biggan_
03-07-2006, 19:07
CITAT (jennyp @ 03-07-2006, 12:41) nu blev jag nyfiken... blandar du mossan med nåt eller har du dem bara i ren vitmossa? Just nu har jag lite dåligt med tid, men läs den här länken , så kan du fråga sen om du behöver mer hjälp.
CITAT (Birgitta P @ 03-07-2006, 20:07) CITAT (jennyp @ 03-07-2006, 12:41) nu blev jag nyfiken... blandar du mossan med nåt eller har du dem bara i ren vitmossa?
Just nu har jag lite dåligt med tid, men läs den här länken , så kan du fråga sen om du behöver mer hjälp.  tack tack, ska läsa den sen i kväll
CITAT (Birgitta P @ 02-07-2006, 23:57) CITAT (seriös @ 02-07-2006, 23:36) Vilka underbara blom bilder och vad fint det var när blommorna fick hänga fritt istället för uppbindna vid en pinne tänker nog göra likadant med mina kasta pinnarna som står i krukorna håller med Birgitta P i skötselråd  Du hade själv jättefina bilder i ditt album, både orkidéer och hoyor och katter Välkommen hit förresten!  Hej ! Jag var tvungen att regga mig på nytt hade glömt bort mitt gamla lösenord och allt fick nytt men det fungerade inte hette " kamelian " förut men tack för välkomnandet
CITAT (seriös @ 03-07-2006, 21:28) CITAT (Birgitta P @ 02-07-2006, 23:57) CITAT (seriös @ 02-07-2006, 23:36) Vilka underbara blom bilder och vad fint det var när blommorna fick hänga fritt istället för uppbindna vid en pinne tänker nog göra likadant med mina kasta pinnarna som står i krukorna håller med Birgitta P i skötselråd  Du hade själv jättefina bilder i ditt album, både orkidéer och hoyor och katter Välkommen hit förresten!  Hej ! Jag var tvungen att regga mig på nytt hade glömt bort mitt gamla lösenord och allt fick nytt men det fungerade inte hette " kamelian " förut men tack för välkomnandet  oj vilka underbara hoyor... måste-ha-begäret växer efter att ha tittat på dina vackra storbladingar
CITAT (seriös @ 03-07-2006, 21:28) CITAT (Birgitta P @ 02-07-2006, 23:57) CITAT (seriös @ 02-07-2006, 23:36) Vilka underbara blom bilder och vad fint det var när blommorna fick hänga fritt istället för uppbindna vid en pinne tänker nog göra likadant med mina kasta pinnarna som står i krukorna håller med Birgitta P i skötselråd  Du hade själv jättefina bilder i ditt album, både orkidéer och hoyor och katter Välkommen hit förresten!  Hej ! Jag var tvungen att regga mig på nytt hade glömt bort mitt gamla lösenord och allt fick nytt men det fungerade inte hette " kamelian " förut men tack för välkomnandet  aj fan!!!! dej kommer jag ihåg....och undrade vart du blev av välkommen tillbaka hit...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|