Full version: Hjälp!
jennyp
Min vackra blåvinda är bokstavligt talat fullproppad med fula djur ohmy.gif

vad är det och hur får jag bort det snabbt? vill ju inte att de sprider sig vidare till allt annat. Murgrönan som den står granne med är utan, även luktärterna på andra sidan.

Åsa, mälardalen zon 2
Lite svårt att se exakt men nog tycker jag det ser ut som bladlöss. Jag tycker det brukar vara snabbt avkarat med fingrarna men klarar man inte av att klämma ihjäl lössen så funkar ju såpvatten (hela växten måste täckas av såpvatten även undersidan + man måste ofta upprepa behandlingen). Lössen kan idka jungfrufödsel så det behövs bara att man missar en lus för att de ska bli flera + det finns bevingade individer som kan komma flygande till plantan.
jennyp
jo bladlöss är det där, men det är ju nåt annat med... de bruna. Eller är det bladlusbarn?

Hela växten går upp i taket på balkongen och täcker en hel vägg så att doppa den i såpavatten är ingen möjlighet.

Kan man spraya den med adarp?
catlady
Jag tycker att det ser ut som sköldlöss (+ kanske något annat också), och de är hemska att bli av med! Bäst är att skrapa bort med något vasst, för de suger sig fast i växten under en "sköld" så såpvatten fungerar ej. Om du har sköldlöss så upptäcker du snart en klibbig sötaktig avdunstning från dem på allt i närheten; bord, fönster, andra växter... mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon