Full version: Egnahem på 40-talet
Madeleine1
Jag bor i ett Egnahems-hus som är byggt på 40-talet och skulle vilja veta mer om hur det såg ut på den tiden. Hur såg trädgårdarna ut? Vad var tidstypiskt för husen (färg, panel osv), och vad hade man för inredning. Jag har sökt på nätet men inte lyckats hitta så väldigt mycket. Är det någon som gjort liknande efterforskningar och kan dela med sig, eller har tips om länkar eller böcker? Det vore så himla kul att veta mer... wub.gif
RibesRubusVitis
Lite om ideologin bakom husen lärde jag mig genom att läsa Ivar Lo-Johanssons roman Analfabeten. Han skriver:

I järnvägsstationens väntsal flaggade affischerna för A.-B. Eget Hem. Egnahemsrörelsen hade satts igång av Nationalföreningen mot emigrationen. Den ville motverka emigrationen men den blev själv en emigration inom Sverige. Ett drygt årtionde in på nittonhundratalet stod rörelsen i sitt fulla flor.
Affischerna visade den rödmålade stugan vid insjön med flaggstång på stugbacken, där äggstinna höns tillsammans med ystra kalvar solskenskesande vandrade omkring på ett bjärtgrönt gräs. En blond lantman talade från stugbacken kärleksord till hustrun, som stod i vitt förklä på farstutrappan. Små blondkrulliga barn lekte bredvid honom. De sträckte händerna mot en katt vars rumpa stod rätt upp i vädret. Man nästan hörde hur kelsamt katten spann. (s 29)
Åsa, mälardalen zon 2
Man hade ofta en ganska stor grönsaksodling (ex. potatis, morötter = sånt man kunde lagra) + bärbuskar och fruktträd i egna hemsträdgårdar. Det var ju ett sätt att dryga ut hushållskassan. (+under kriget var det en fördel ifall man hade egen matproduktion allt kunde man inte få tag på i affären)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon