Jag har just köpt en koloni och då "blivit med vinstock". Den står i ett växthus och har nog många år på nacken. Den växer alldeles utmärkt just nu, men producerar ju mycket bladmassa och ett par kilo järnhaltiga frukter varje år. Då måste den ju ha något i retur, men vad?
Förmodligen är jag väl lite sent på att göda den i år eftersom fruktsättningen redan kommit så långt. Druvorna är ca 1 cm stora nu. Men - alltså - vad ger man bäst en äldre vinstock som står i växthus?
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2006, 21:16
Vinrankor brukar inte vara så näringskrävande själv gödslar jag inte varje år. Några spadtag kogödsel på våren kan ofta räcka, är det staketvindruvor brukar ofta Chrysan rekommenderas men jag märker ingen skillnad på växten då jag gett den ko eller hönsgödsel istället för chrysan.
RibesRubusVitis
01-07-2006, 23:37
Frågan är väl inte HUR, utan OM man alls behöver gödsla. Ska du inte kränga druvorna på en marknad, kan du nästan avstå från gödning. De första åren behövs i alla fall inget, så länge bladen är friskt gröna. Fackmän kan räkna ut vilka spårämnen (kalium, magnesium, mangan, järn) som behövs beroende på bladens och nervernas färg eller avkastningens storlek. Annars brukar kompost duga, nedgrävd i ring kring vinrankan, och hellre för lite än för mycket.
En risk med ko- eller hönsgödsel är att dyngan kan innehålla för mycket kväve om den inte är välbrunnen. Med mycket kväve, och kraftig tillväxt, kommer lätt sjukdomar och blommorna kan falla av.
Yin o Yang
05-07-2006, 12:02
Min "vinstock" är 7-8 år nu. Jag har aldrig gödslat, inte mer än lagt höstlöv inför vintern. Mycket vatten får den däremot

. Och när jag nu äntligen lärt mig att den ska klippas ner när den börjat sätta vinklasar, så blir druvorna kanonfina - dvs om värmen står sig så att de hinner mogna