Hej, Jag ska flytta min stora (ogräsfyllda) rabatt till en annan närmare husväggen för att göra gräsmatta av den ogräsfyllda... Jag har lite blandad kompott av fina växter jag vill ta vara på och undrar om någon vet om allt ska flyttas till hösten eller om jag kan börja redan nu. Det är Aklejor, rosor, vallmon, eldörtel, vinerebiris och pioner jag främst vill flytta.
Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2006, 09:10
Just nu är nog sämsta tiden man förstör ju finrötterna = de kan inte suga upp vatten så bra på flera dagar och det är ganska varmt.
Om du har möjlighet kan du ju flytta lite i höst och resten i vår. Man brukar säga att vårblommande perenner flyttas på hösten och höstblommande flyttas på våren. Pioner flyttas dock helst i aug-sep. Rosor kan du flytta på hösten ifall du bor i södra + mellersta sverige, bor du i norra sverige vänta med flytten till våren.
Den som väl är mest känslig för flytt tror jag är vallmon den har pålrot och brukar inte gilla flyttar, så du kanske ska låta dem bilda frö så du kan skörda lite som du kan strössla ut i den nya rabatten ifall inte alla moderplantorna klarar flytten.
Mia, zon 3
03-07-2006, 07:01
Håller med föregående talare.
Man kan i stort sett flytta det mesta när som helst, om man vattnar efter behov. Och efter behov så här års betyder nästan dygnet runt.... Dessutom om den nya rabatten skulle ligga närmare husväggen, för där brukar det vara ännu torrare än annars. Ska man flytta så här års (och särskilt pioner) så måste man ta med rejäla rotklumpar, och jag kan tänka mig att du inte vill det, om det är mycket ogräs i jorden.
Jag upplever att omkring september är bästa tiden att flytta det mesta - då är det svalare, man har hjälp av daggen, och plantorna hinner ändå rota sig ordentligt innan vintern. MEN undantag finns ju alltid. Växter som blommar då (höstanemonerna t.ex.) flyttar jag hellre till våren.
Men med de växter du nämner så skulle jag nog satsa på höstflytt.
Lycka till!
Tack snälla Åsa och Mia för era svar! Nu blir det höstflytt, ha en fortsatt skön sommar!
Inga från Närke
18-07-2006, 19:18
CITAT (Maste @ 02-07-2006, 10:04)
Hej, Jag ska flytta min stora (ogräsfyllda) rabatt till en annan närmare husväggen för .........
Flytta dem inte för nära husväggen om du inte har torpargrund eller källarlöst hus. Du kommer att ångra det den dagen du skall dränera om huset. Vi har haft blomlister utmed hela huset och det var ett heltidsjobb att gräva upp allt innan vi kunde påbörja grävningen.
kerstin z5-6
18-07-2006, 19:46
Dessutom SER du inte dina blommor då -
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.