Full version: Pepino odlare
Lady Hamilton
Jag har 4 pepinoplantor med varierande storlek. Två har blomknoppar. En är "pecklig" och tunn. En är väldigt högväxt (85cm) och två är som buskar (ca 45 cm höga) smile.gif Hur är det med era?
Bitta98
Tre plantor som är ca 70cm höga och buskiga. Den ena har nu 12 st frukter varav 3 snart är skörde klara. Den andra har 4 frukter och den tredje blommar för fullt.
Snöflinga
Ursäkta, men vad är pepino blink.gif
Lady Hamilton
Det är en frukt. Som vissa av oss odlar för första gången i år. Och vissa redan har testat att odla den tidigare:)

Bilden är "lånad" från sidan http://www.fh-weihenstephan.de/fgw/wissens...mg/pepino-g.jpg
Alltså det är inte min planta wub.gif
Susanna
Stilig planta Hamilton! Jag satte frön alldeles nyligen. Plantorna är en centimeter nu. Visste att det är för sent men kunde inte låta bli.... rolleyes.gif
Lady Hamilton
Ähm.... wub.gif Bilden år "lånad" (har skrivit in det i mitt tidigare inlägg nu)
Mina plantor är lååååångt ifrån så där fin..........
Snöflinga
Oj, så fin wub.gif Kan man köpa frön ... och när skall de sås ? Absolut nästa sommar smile.gif Kan man äta frukterna ?
Hallonet
Jag odlade pepino förra året.
Frukterna smakade inget men dom är rätt häftiga tongue.gif
Och dom kräver massor utav vatten.
Lycka till !!! biggrin.gif
Gillan
Skickat den: 18-01-2006, 10:44

Eftersom jag alltid ska testa allting, så tänker jag
skära skivor av pepino som jag torkat och sparat
från förra året. Det fungerar ju med tomater och
paprika ( och även Physalis Hamilton), så varför
inte.

Plantorna från förra året köpte jag på Plantan i
Karlstad, de växte helt otroligt och gav massor med
frukt. Tyvärr så drabbades de också av spin som
tog överhanden på nolltid. Annars är det ju sagt
att de ska kunna sparas från år till år. Men skam, den
som ger sig

/Gillan

Så skrev jag alltså den 18 januari i år. Jag tog en av de frukter
som jag hade sparat, skar den i skivor ( och torkade ). Så här
ser det ut nu. De är inte stora, ca 20-25 cm höga, men
välmående och friska. Dock ingen antydan till knopp än. Men jag
fler projekt på gång tongue.gif

Lady Hamilton
I dag började min ena planta att blomma smile.gif

laugh.gif Någon större "likhet" med plantan på bilden från nätet som jag tidigare visat är det ju inte............
Lady Hamilton
NU äntligen har jag fått frukt på en av mina plantor smile.gif

Gillan
Grattis, grattis smile.gif , jag är bara litegrann avis wub.gif , men bara liite.
Min har i alla fall äntligen blommat, så vi får väl se..........kanske att
det kommer en frukt. Det tar ju sån himla tid för frukten att mogna
bara. Det gör mig inget att vänta, men jag tror den vill ha mer ljus
än vad vi har att erbjuda. Skulle eventuellt vara extrabelysning då wink.gif

Fniss, men jag en melon eller två tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (Evgeni @ 04-08-2006, 13:14)
......Min har i alla fall äntligen blommat, så vi får väl se..........kanske att
det kommer en frukt. Det tar ju sån himla tid för frukten att mogna
bara.........

Det har tagit ca en månad för min planta att bilda dessa frukter och sedan hur lång tid det tar för dem att mogna det vet jag inte laugh.gif Men jag får väll göra som du "geniet" Ta in plantorna när det blir för kallt och ställa dem under X-tra belysning i ute rummet (jag har ju några armaturer wacko.gif ............)
Wilmer
Avis!

Mina blommar ibland men de bara faller av och ingen frukt bildas. Hjälper ni som får frukt till med pollineringen? Plantan köpt som planta, står varmt och skyddat, får vatten...

Wilma
Lady Hamilton
Mina plantor pollineras av insekterna utomhus
Maggan H
Jag har sparat en och den har 5 frukter, i storlek med en tennisboll, knappt. Men plantan är drabbad av spinn. liksom allt annat i växthuset, så den har inte orkat blommat så mycket. Grenarna har dessutom blivit knäckta här o där, det var när jag upptäckte spinnet och skulle ha ut den genom dörren för att spola en ordentligt. Den är som en jättestor potatisplanta ungefär. Ränderna har börjat framträda, kanske ska man plocka dom snart?
Lady Hamilton
CITAT (Margareta Hansson @ 06-08-2006, 21:07)
....... i storlek med en tennisboll, knappt..............

ohmy.gif Har du gödslat men "anabola stesolider"? eller skall de bli så stora?
Undrar hon med de betydligt mindre frukterna...............
Maggan H
He, nä, biggrin.gif bara flytande blåkorn. Hur stora är dina då? smile.gif
Lady Hamilton
Vänta ska jag springa ut och kolla!
Lady Hamilton
11 cm

i omkrets wub.gif
det blir väll ca 5.5cm i diameter.................
Maggan H
Okej, men de växer vet du! Och du har ju fler än jag... Ska fota dom i morgon om jag hinner. Nattinatti, jobbedag i morrn!
Gurkan
CITAT (Hamilton @ 06-08-2006, 22:10)
11 cm

i omkrets wub.gif
det blir väll ca 5.5cm i diameter.................

Glädjedödaren är i farten ...

11cm omkrets ger drygt 3,5cm i diameter.

Men, små frukter brukar ju vara godare än stora ...

Har följt tråden ett tag och kanske vågar mig på pepino nästa år ... snygga är dom iaf. Grattis till frukterna !! smile.gif
Maggan H
Äntligen blev jag färdig att ta ett kort! Kommer knappt in i växthuset för physalisen, det var det värsta vad den växer! Den är högre än jag men så fin i bladen att jag inte vill klippa. Men nu var det pepinon jag skulle visa. Och ja, jag hjälper till med pollineringen för humlorna flyger vilse i djunglen.
Lady Hamilton
När är pepino frukterna mogna? Har tagit en bild i dag på några av mina frukter idag.

Biggan_
Jesses vad fina dom är! Tror nog att dom skall mogna lite till, dom brukar vara gulare som säljs i affären.
Gillan
Åhhhh, vad avis jag blir nu sleep.gif . Det blev inga frukter på mina i år.
Men plantorna är fortfarande fina, så jag plockar väl in dem när
det är dags.

Men inte tror jag det är långt kvar innan de är mogna Hamolton.
Har du många frukter kan du ju slösa på en och smaka rolleyes.gif
smile.gif
Lady Hamilton
Skall de vara hårda eller mjuka
Evgeni: Jag har totalt ca 20 frukter)
Biggan_
CITAT (Hamilton @ 27-08-2006, 20:29)
Skall de vara hårda eller mjuka
Evgeni: Jag har totalt ca 20 frukter)

Dom brukar vara rätt hårda, men gulare.
Lady Hamilton
Tack! wub.gif
Lady Hamilton
Nu har jag varit i växthuset och "städat upp" och då hittade jag frukt på den plantan, men de ser inte ut som de på plantan som växer ute i en kruka. Finns det olika sorter ohmy.gif Jag vet att jag sådde en sort (eller två) och en sort köpte jag som stickling.........

Bild på hela plantan

Maggan H
Ingen aning om de finns olika sorter. Dottern fick 3 st i fruktkorgen som jag gav henne när hon fyllde år, men jag har helt glömt o fråga henne om de var goda! ohmy.gif Fast jag har 2 st blekfisar kvar på busken. biggrin.gif
Lady Hamilton
wub.gif Ursäkta att bilderna försvann..............redigerade i mina album oxh då flyttades bilderna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon