Full version: Intentifieringshjälp
fandolin
Den här växten har år efter år kommit upp i en av mina rabatter, den kommer ingen annanstans i trädgården och jag har inte planterat den där med vilje. Finns det någon som känner igen den och kan berätta vad det är? Bladen är rödbruna, ser grönare ut på bilden än i verkligheten och blommorna är gula, utslagna påminner de i formen om "Linnéa".

Ewa L
Ser ut som någon form av Oxalis. Sprider sig rätt kraftigt.
Mia, zon 3
Jo, det är en oxalis, som är ganska vanlig som ogräs/odlad växt, vilket man nu väljer att kalla den. Den sätter jättemycket frö, så vill du inte ha den blir det till att rensa som bara den. Tror inte att några plantor övervintrar (i min odlingszon i alla fall), men fröna gör det definitivt. Men om det är ett ogräs eller ej är som sagt upp till dig. smile.gif
fandolin
Tack för svaren.

Läser detta om den:

"Klöveroxalis är en ursprungligen införd art som är ganska ovanlig. Den växer i trädgårdar, på gator och ruderatmarker. Ibland kan den också påträffas inomhus i blomkrukor. Första fynduppgift är från Skåne och publicerades 1814 (Hylander 1971)."

Jag tror att den får vara där.
jennie78
En sådan växt har jag precis utanför min dörr!!! Jättegulliga blommor och fina blad! Jag låter den vara! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon