Full version: Vitlök
Odlarinna
Vad har hänt? I höstas planterade jag vitlöks-klyftor. DE kom upp med väldans fart så jag fick täcka med löv så de inte skulle frysa. Men stråna växer inte.De börjar gulna.Jag har gödit med kogödsel och vattnat men tji.Är det kört på vitlöks-fronten???? ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hm det låter inte så bra med små strån mina är i storlek lite mindre purjolök ungefär. Vilken sort var det? Hur ofta har du gödslat och när började du gödsla? Vilken typ av jord har du?
Odlarinna
Jag har gödslat med kogödsel. Kommer inte ihåg vilken sort det var men det var köpt i handelsträdgård och inte i affären. Jag har mulljord nästan torv.
Åsa, mälardalen zon 2
Mulljord brukar ju vitlök gilla (tung lerjord har jag testat odla i och det blev då bara små strån + matbutikens vitlök som jag testade i början blev ibland den med som små strån).

Men sen är ju frågan hur mycket kogödsel du lagt på och hur ofta, köpt kogödsel är ofta bara som välgödslad blomjord och vitlök vill ha massor av näring från det att de spirar på våren och fram till en bit efter midsommar själv har jag gödslat många gånger ett par gånger med hönsgödsel som är ett ganska kraftig gödsel + jag har lagt på gräsklipp och vattnat flera gånger med nässelvatten.

Om de har börjat gulna och vissna ner tror inte jag att de kommer bli större du kanske ska testa några andra sorter i höst (sätt dem sent gärna strax innan marken fryser, de bör inte spira innan vintern) olika sorter trivs olika bra i olika jordar.
Odlarinna
Tack för svaret smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon