Susanna
Halloj!

Hur kan man får reda på om en druva är en stakettdruva eller inte? Har köpt en sort som heter Eddies blue wonder.

Om jag förstått det hela rätt har stakettdruvor och "vanliga" stockar olika krav på jord etc? Läste någonstans, har glömt var, att stakettdruvorna vill ha sur jord.

Några planteringsråd till mig och druvan?
Åsa, mälardalen zon 2
Låter inte som en Staketvindruva de kommer från baltikum och brukar få namn som spelar på ursprunget ex. på staketvindruvesorter: Zilga, Spulga, Sukribe, Ivan

Eddies blue wonder låter mera som att sorten kommer från något engelsktalande land.
Susanna
Hur konstigt den än låter så är det en kinesisk druva. Har köpt den från AoT, fast några odlingsråd kom inte med. Hittar inget på AoT:s sida heller.
RibesRubusVitis
Jag minns när annonsen kom i tidningen, och blev förvånad. Druvan är helt okänd i vinodlarkretsar (men kan ju vara bra för det). Så våldsamt olika är inte kraven på jord – mina Nordica (baltisk labrusca), Himrod (am. labrusca) Rondo (vinifera x amurensis) och Leon Millot (hybrid) funkar i samma jord. Köpejord är ju mest sur torv, men duger till alla, liksom kalkhaltig lerjord.
Säkrast är i alla fall att sätta plantan i en stor kruka, som vid behov kan tas in till vintern. Den ska ändå beskäras framåt nyåret, och allt klipp blir till sticklingar. Sätt några i basisk, kalkrik jord och andra i sur, torvmull. Notera sen vilket som fungerar bäst – praktisk vetenskap!
Susanna
Tack! Nu är den planterad. Jag har två så en sitter mot en södervägg och den andra blir i kruka. Det blev min lerjord uppblandat med lite weibulls proffsjord. Smart tips att ta beskärningsklipp till sticklingar och att sätta dem i olika jord!

Förstod nästan att plantan var okänd, har sökt som en galning efter info. Men den ser i alla fall fin ut nu, får se hur den artar sig.
RibesRubusVitis
Även hortogreen.com säljer Eddy’s Blue Wonder på postorder, men utan närmare anvisningar:

(Vitis Eddy's Blue Wonder) En ny och mycket härdig vindruva från Kina. Unga skott är rosa. Den får söta, blå druvor som mognar i slutet av juli-början augusti. Självfertil. Levereras i kruka. SOL. Zon 1-3 (4).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon