virrevarv
Jag lägger lite nytt så fort kommunen klippt allmänningen rakt över huset, eftersom jag aldrig får ihop tillräckligt mycket från min egna gräsmatta (klipper ofta även om det är dödens tråkigt). tongue.gif Nu undrar jag hur länge på sommaren man kan göra det?
Läste även om att man kan lägga bananskal runt rosorna, att det ska stärka dom, och bananskal lider jag ingen större brist av eftersom min tre-åring äter bananer varje dag (även om det kommer att ta ett tag att få bananskal till alla rosorna förstås! biggrin.gif ) Men hur mycket ska man lägga då? Typ två skal per ros? laugh.gif laugh.gif Tycker rosor om nässelvatten? Har ju blandat mig en spann av den illaluktande sörjan, så dom kan väl få en skvätt av det oxå? Fast det behövs kanske inte om man har gräsklipp och bananer?
Tacksam om ni kunde sprida lite ljus över mitt lilla dilemma!! wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag ger ingen kvävegödsling alls till rosor efter midsommar, många fleråriga växter kan få svårt att avmogna på hösten om man ger dem kvävegödslingar för sent på säsongen (du bor visserligen i zon 1 och boprde ha lite längre odlingssäsong än mig). +ofta blir svampsjukdomar och liknande värre ifall man är för generös med kväve + vävnaderna blir lösare vilket bladlössen gillar.

Bananskal kan du dock fortsätta gräva ner det är mycket kaluim i det som stärker växten. 1-3 skal per ros kan väl vara lämpligt beroende på hur stor rosen är.

Nässelvatten funkar också till rosor men även det innehåller kväve.
virrevarv
Då kommer ju kanske en lite korkad följdfråga; innehåller gräsklipp en massa kväve då?
wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är väldigt kväverikt det är därför grönsakerna växer så bra när man lägger ut gräsklipp runt dem.
Sommartorparn
Kan det vara kväve i gräs också om man aldrig har gödslat gräsmattan? Kan man bli av med kvävet om man först låter gräset torka innan man lägger ut under buskar?
kerstin z5-6
javisst -allt som bryts ner -men särskilt det snabbt nerbrytbara gräset omvandlas till kväve
Lägga på torrt gräs ger förstås mindre kväve, men skyddar marken uselt och blir sorkbon -Jag skulle avstå, efter midsommar har dessutom gräset gått i frö vilket resulterar inte bara i kväve utan även nästa års ogräs ..
Gurkan
CITAT (Sommartorparn @ 03-07-2006, 19:26)
Kan det vara kväve i gräs också om man aldrig har gödslat gräsmattan? Kan man bli av med kvävet om man först låter gräset torka innan man lägger ut under buskar?

laugh.gif Är det grönt så finns det kväve.

Jag äter bara grönsaker men är ändå gjord av kött ... konstigt va ?? rolleyes.gif
virrevarv
Kan jag låta det gräset som jag la under rosorna för några veckor sen vara kvar eller ska jag kratta bort det? unsure.gif Om de nu ska hinna avmogna till hösten, än är det ju ett tag dit här i zon 1 förstås... Hoppas jag!!
Sommartorparn
CITAT (virrevarv @ 04-07-2006, 07:43)
Kan jag låta det gräset som jag la under rosorna för några veckor sen vara kvar eller ska jag kratta bort det? unsure.gif Om de nu ska hinna avmogna till hösten, än är det ju ett tag dit här i zon 1 förstås... Hoppas jag!!

Jag skulle låta det ligga, dels för att det redan har legat där i ett par veckor, dels för att du befinner dig i zon 1 där rosor väldigt sällan fryser ihjäl. Fast det beror på vilka sorts rosor du har, om det är väldigt känsliga sorter........ Jag har ibland grästäckt under mina rosor sent på säsongen, och dom har inte begripit att dom skulle fara illa av det. wink.gif
virrevarv
Vad bra, då låter jag det ligga! Jorden behåller ju fukten lite bättre med gräsklippet på dessutom! Nej, jag har inga känsliga rosor i min trädgård, inte än i alla fall. Har inte riktigt vågat mig ge på dom än, även om jag sneglat länge på en Austinros; "Lady Emma Hamilton" så väntar jag nog tills nästa år. Jag håller mig lite till dom "säkra korten" tills jag känner att jag har mer koll på det här med rosor. Ändå har det blivit några nykomligar i år; Rose de Recht, New Dawn och Therese Bugnet. Till hösten ska jag beställa från rosenposten i danmark för första gången, spännande!!
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-07-2006, 22:42)
javisst -allt som bryts ner -men särskilt det snabbt nerbrytbara gräset omvandlas till kväve
Lägga på torrt gräs ger förstås mindre kväve, men skyddar marken uselt och blir sorkbon -Jag skulle avstå, efter midsommar har dessutom gräset gått i frö vilket resulterar inte bara i kväve utan även nästa års ogräs ..

I valet mellan att ta vårens gräsklipp med alla maskrosfrön eller sommarens gräsklipp med alla gräsklipp så har jag alltid föredragit det senare utan att tänka på kväveproblemet. Men du funderar jag på om jag kanske skulle köpa en bal halm och lägga under buskarna. Det borde man kunna göra efter midsommar också, eller?
Lady Hamilton
Jag har gräsklipp i mina rabatter från våren och fyller på eftersom under sommaren sedan på sen hösten slänger jag på det sista "gräsklippet" då uppblandat med ned fallna löv. Det vinter täcker jag med. Allt får ligga kvar över vintern och jag tar bort "överskottet" på våren. Och jag har inga problem med övervintringen av perenner och rosor. Visserligen har jag nog inga "märkvärdiga" rosor utan någon vanlig "tålig" sort.
kerstin z5-6
När jag lämnade kvar mitt gräs, åt sorken upp alla 35 nyplanterade rosor till marknivå ... dessutom avmognar de dåligt , särskilt om man inte vill kupa eller granrisbekydda förrän i mars .

Halm , bark eller annat som bryts ner långsamt o inte läcker kväve direkt bör vara bättre som täckning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon