Full version: Att dela en kaktus?
Isbjrg
Jag har haft en kaktus (vet inte namn p den, den r avlng, matt mrkgrn i frgen och har orangea/gula hrda taggar i sm "tuvor" runt om stammen, som r fyrkantig i formen) i flera flera r. Alltid har den vxt bara p lngden och varit ganska trkig och solkig. Nu har jag planterat om den och gett den nring och VIPS s har den vxt sig tjock och sttlig. Fast bara i toppen! Det som finns sedan tidigare r och verkar frbli ganska fult.

S, jag undrar om man kan skra av toppen och p ngot stt f den att gro? Ngon som vet?

Mycket tacksam fr svar!
Mouth
Du kan vl dela den med mig?

Jag skulle bli rrd wub.gif
fifi
Hejsan!

Min kaktus ca 1 m hg ramlade ner i golvet fr ngra r sedan och gick av p ca en halvmeters hjd.
Jag lt den avbrytna delen ligga och torka i ngra dagar sedan planterade jag den i jorden bredvid den andra kvarvarande delen. Vattnade mycket sparsamt s att den inte skulle ruttna.
Den brjade nstan genast att vxa och r nu dubbelt s hg.

S jag tror att du kan skra av din kaktus dr den brjar bli fin och sedan plantera den. Spar fr skerhets skull rotdelen av kaktusen ocks om ngot skulle g snett.
Isbjrg
Tack s jttemycket! Jag ska genast stta igng att skra. smile.gif
Darin i skogen
CITAT (fifi @ 04-07-2006, 13:41)
Hejsan!

Min kaktus ca 1 m hg ramlade ner i golvet fr ngra r sedan och gick av p ca en halvmeters hjd.
Jag lt den avbrytna delen ligga och torka i ngra dagar sedan planterade jag den i jorden bredvid den andra kvarvarande delen. Vattnade mycket sparsamt s att den inte skulle ruttna.
Den brjade nstan genast att vxa och r nu dubbelt s hg.

S jag tror att du kan skra av din kaktus dr den brjar bli fin och sedan plantera den. Spar fr skerhets skull rotdelen av kaktusen ocks om ngot skulle g snett.

Woooooooooooooooooohaaaaa!!!!!!!!111

Fan ass, vilken stor kaktus!
Gossen Ruda
Kaktusexperten Ingrid har inte sett den hr trden s jag kommer med lite rd inhmtade frn en bok. Det gr utmrkt att ta en toppstickling. Skr av toppen ovanfr ev frvedade partier. Fasa av snittytan in till krlknippet i mitten. Lt den sen torka tills det bildats torr hud p snittstllet, det kan ta flera veckor p saftiga exemplar. Under denna tid skall sticklingen frvaras stende men utan att snittytan har kontakt med underlaget. Fr den ligga ner fr lnge kan det bildas rtter p den sidan som legat nert. Sen nr snittytan torkat kan man plantera den.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon