Full version: Att dela en kaktus?
Isbjörg
Jag har haft en kaktus (vet inte namn på den, den är avlång, matt mörkgrön i färgen och har orangea/gula hårda taggar i små "tuvor" runt om stammen, som är fyrkantig i formen) i flera flera år. Alltid har den växt bara på längden och varit ganska tråkig och solkig. Nu har jag planterat om den och gett den näring och VIPS så har den växt sig tjock och ståtlig. Fast bara i toppen! Det som finns sedan tidigare är och verkar förbli ganska fult.

Så, jag undrar om man kan skära av toppen och på något sätt få den att gro? Någon som vet?

Mycket tacksam för svar!
Mouth
Du kan väl dela den med mig?

Jag skulle bli rörd wub.gif
fifi
Hejsan!

Min kaktus ca 1 m hög ramlade ner i golvet för några år sedan och gick av på ca en halvmeters höjd.
Jag lät den avbrytna delen ligga och torka i några dagar sedan planterade jag den i jorden bredvid den andra kvarvarande delen. Vattnade mycket sparsamt så att den inte skulle ruttna.
Den började nästan genast att växa och är nu dubbelt så hög.

Så jag tror att du kan skära av din kaktus där den börjar bli fin och sedan plantera den. Spar för säkerhets skull rotdelen av kaktusen också om något skulle gå snett.
Isbjörg
Tack så jättemycket! Jag ska genast sätta igång att skära. smile.gif
Darin i skogen
CITAT (fifi @ 04-07-2006, 13:41)
Hejsan!

Min kaktus ca 1 m hög ramlade ner i golvet för några år sedan och gick av på ca en halvmeters höjd.
Jag lät den avbrytna delen ligga och torka i några dagar sedan planterade jag den i jorden bredvid den andra kvarvarande delen. Vattnade mycket sparsamt så att den inte skulle ruttna.
Den började nästan genast att växa och är nu dubbelt så hög.

Så jag tror att du kan skära av din kaktus där den börjar bli fin och sedan plantera den. Spar för säkerhets skull rotdelen av kaktusen också om något skulle gå snett.

Woooooooooooooooooohaaaaa!!!!!!!!111

Fan asså, vilken stor kaktus!
Gossen Ruda
Kaktusexperten Ingrid har inte sett den här tråden så jag kommer med lite råd inhämtade från en bok. Det går utmärkt att ta en toppstickling. Skär av toppen ovanför ev förvedade partier. Fasa av snittytan in till kärlknippet i mitten. Låt den sen torka tills det bildats torr hud på snittstället, det kan ta flera veckor på saftiga exemplar. Under denna tid skall sticklingen förvaras stående men utan att snittytan har kontakt med underlaget. Får den ligga ner för länge kan det bildas rötter på den sidan som legat neråt. Sen när snittytan torkat kan man plantera den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon