Full version: Pastasås
forget-me-not
Jag önskar recept på goda pastasåser.

Jag gjorde en sökning men fick inga svar.
Biggan_
Stek upp ett par paket baconskivor (dela skivorna i tre delar genom att klippa tvärs över alla skivorna i varje paket) i en stor stekpanna, häll sedan bort det mesta fettet. Lägg i en tunt skivad purjo (storlek efter hur mycket purjosmak du vill ha), fräs ett par minuter. Lägg sedan i tre paprikor i olika färg skuren i tunna bitar. Fräs ihop tills paprikan börjar mjukna. Häll i två dl vatten, tre dl lättcremefraiche och ett par teskedar köttbuljongpulver(efter smak, baconet kan ju vara lite olika salt), koka upp och red av med Maizenaredning för ljusa såser tills den blir lagom tjock. Jag brukar dofta över en gnutta citronpeppar för att få lite syrlig sås, men det är en smaksak om man gillar det.
Gåsis
Den här är god tycker jag, men jag tar alltid mindre dill.

100 g rökt lax
1,5 msk vetemjöl
2,5 dl mellangrädde
2 dl mjölk
1 fiskbuljongtärning
2 msk riven pepparrot
2 msk hackad dill

Skär laxen i strimlor. Vispa ut mjölet i grädden, häll i mjölken och lägg
i buljongtärningen. Låt såsen koka upp under omröring och koka 3 min.
Rör till sist i lax, pepparrot och dill.

/Åsa
netaave
Oxfilé, svamp och lök bryns och får koka efter i lika delar grädde och rödvin. Krydda med svartpeppar, timjan och salt.
forget-me-not
Tack för de recepten. smile.gif

Ingen mer som har recept att dela med sig av?
Gåsis
Det här blir lite på en höft för det finns inget recept tongue.gif Men det brukar bli gott.

Skaldjursmix, sån med räkor, musslor, bläckfisk och crabstick
Grädde och creme fraich - 50/50 ungefär
Grön currypasta
Vitlök
Ingefära
Fiskbuljongtärning

/Åsa
Kajsa H
Här kommer en vegetarisk variant:

2 port
2 medelstora morötter
½ purjolök
½-1 burk krossade tomater
ca 1 dl créme fraiche
1 vitlöksklyfta
½ grönsaksbuljongtärning
salt och peppar efter smak
timjan, paprikapulver

Strimla purjolöken. Skala morötterna och riv dem grovt. Fräs purjo och morötter mjuka i en kastrull. Tillsätt krossade tomater och créme fraiche, smula i buljongen och krydda. Låt såsen puttra medan pastan kokar. Späd med vatten om den känns tjock.
Fru fet
En favorit hos oss, enkelt och gott:

fräs finskivad vitlök i olivolja tillsammans med röd finskuren chilifrukt. Rör ned i spaghetti, häll i mer olivolja så att pastan blir glansig. Vill man kan man blanda i finskuren salami också. Äts med mycket svartpeppar och en driva färskriven parmesanost.

En färsk pesto är aldrig fel heller! Eller en god hemkokt tomatsås som fått puttra riktigt länge, toppad med färska örtkryddor och parmesanost. Eller en god tapenade..Listan kan bli hur lång som helst! När det gäller pasta är det enkla ofta det goda tycker jag (och maken, som faktiskt är familjens stora matlagare, håller med)!
Maria i Helsingborg
CITAT (Gåsis @ 03-07-2006, 11:23)
Den här är god tycker jag, men jag tar alltid mindre dill.

100 g rökt lax
1,5 msk vetemjöl
2,5 dl mellangrädde
2 dl mjölk
1 fiskbuljongtärning
2 msk riven pepparrot
2 msk hackad dill

Skär laxen i strimlor. Vispa ut mjölet i grädden, häll i mjölken och lägg
i buljongtärningen. Låt såsen koka upp under omröring och koka 3 min.
Rör till sist i lax, pepparrot och dill.

/Åsa

Så enkelt och SÅ gott! Nu tog jag och stekte laxen istället och skar ner i bitar i såsen, men det var ju en hit med pepparroten! Jag tror att man med fördel kan späda med lite vitt vin också smile.gif

Tack för receptet!
Rapchic
tonfisk, lätt cremefreace, oliver, paprika, paprikakrydda och peppar
allt i stekpannan ba så det värms upp.. lätt och det går att variera
Gåsis
Hm, det är nog ofta en liten skvätt vin eller möjligen citron i min mat, men det är "off the record" laugh.gif Men nog bär det sig laugh.gif

/Åsa
Maria i Helsingborg
CITAT (Gåsis @ 06-08-2006, 21:34)
Hm, det är nog ofta en liten skvätt vin eller möjligen citron i min mat, men det är "off the record"  :lol:  Men nog bär det sig laugh.gif

/Åsa

Mina takter tongue.gif
Tesa
Min vardags..
1 pkt bacon
1 lök eller purjolök
1 burk skivade champinjoner
1-2 vitlöksklyftor
1 burk krossade eller passerade tomater
2 dl mjölk
basilika,oregano, salt och peppar efter smak

strimla bacon och lök...bryn tillsammans med svamp och vitlök, töm på tomater och mjölk, koka upp, krydda..KLART!!

Variera efter vad som finns hemma...jag har ibland i paprika, eller kantareller..ibland byter jag bacon mot grytbitar..blandar i squash ibland, chili m.m..ibland cremefraiche eller grädde i stället för mjölk...egna tomater funkar istället för burkmat..

Min favvo..
Kanske inte direkt nån sås..mera röra..

1 aubergine
1 lök
1 squash
2 vitlöksklyftor
nån kryddstark korv typ chorizo
salt,peppar, basilika

Tärna alla grönsaker, skiva korven och fräs i stekpannan, börja med auberginen för den tar lite längre tid....hacka vitlöken och fräs med...krydda..
Servera med pesto, parmesanost och ringla över lite god olivolja...Mums!!
Receptet har jag fått av en äkta sicilienare.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon