Full version: Berglunds trådgård
Buggebubben
Jag har en väldigt otrevlig växt i min gräsmatta som jag inte får bort.
Vad är det för namn på ogräset samt vad biter bäst på den?

Okänt ogräs?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som en näva jag, och är det inte någon odlad art utan en vild näva så kanske du hittar vilken art det är här i virtuella floran.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/gerania/ge...an/welcome.html
Buggebubben
Ja titta, där hade vi den rackaren. Sparvnäva var det. Tackar för svaret.
Då har vi bara problemet hur man får bort det ur gräsmattan. (och rabatterna, grusplanen, mellan plattorna etc.)
Stroller kombi hade viss verkan (ogräset såg plågat ut) men dom återhämtade sig efter kraftigt regnande.
Finns det någon bra metod förutom handrensning, asfaltering eller att vattna et diesel i gräsmattan rolleyes.gif
Mia, zon 3
Handrensning är nog det bästa trots allt.... Man kan ju alltid vara tacksam för att det inte är ett så kallat rotogräs, så den sprider sig ju inte underjordiskt i alla fall. I gångar etc får man dra upp den innan den hinner fröa sig, och i gräsmattan borde den väl knappt kunna sätta frö?
Maria i Helsingborg
Ha, alltid lär man sig något nytt! Den har jag också. Men den är väl söt!? smile.gif
Gurkan
Den där rackaren har jag överallt i min trädgård men jag tycker den är ganska enkel att slita upp med handkraft. Plantorna kan bli ganska utbredda men ligger liksom ovanpå gräset och har bara en liten smal stam ner i jorden.

Nu när inte gräset växer (pga torkan) och jag inte klipper så hinner den dock gå upp i blom och fröar väl antagligen av sig då.

Ryck bort några plantor varje dag så ska du se att det glesnar ut snart.

Jag låter den vara kvar där den inte stör eller är i vägen.
Buggebubben
Handrensning är liksom out of the question.
Anledningen stavas 3900 kvm tomt.
Jag har förklarat krig mot den rackaren och då kan jag ju inte ge mig redan. =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon