Full version: Chilin säckar ihop
Holio
Har mina chiliplantor ståendes på ett bord utanför. De står i sol ungefär 5-6h. När de står där ute i solen säckar en del av dem ihop. Bladen börjar hänga och känns tunna och slappa. När solen väl gått runt huset och lämnat plantorna i skugga tar det inte lång tid innan de återhämtar sig och bladen fylls upp och återfår sin spänst.

Varför gör de så? Jag trodde de gillade sol, men tydligen inte...
Gurkan
Har dom varit ute länge eller har du nyss flyttat ut dem ?

Chili gillar definitivt sol men nu när det blivit så fruktansvärt varmt (iaf här) kombinerat med blåst så transpirerar dom snabbare än dom hinner suga upp vatten och då blir bladen sådär slappa. Antagligen kommer dom att vänja sig, anpassa sig, efter ett tag och hushålla lite mer med vattnet, om nu vädret håller i sig.

Jag tror inte att dom tar nån direkt skada av det här, se bara till att dom inte torkar ut helt och om du är orolig så kanske du kan flytta dem lite så att de hamnar lite mer i skuggan de allra varmaste dagarna.
Holio
De har stått ute i två veckor kanske. Först stod de på andra sidan och det var bara kvällsolen som lyste på dem, men sen flyttade jag de till andra sidan där de får sol hela förmiddan. De har stått där några dagar, snart en vecka.

Vatten ser jag till att de har. De små plantorna med färre blad ser mycket fräschare ut i solen. Men som sagt, när solen väl lämnat de i skugga återhämtar de sig snabbt, så de är väl inte så mycket att oroa sig för. Tycker bara det är konstigt att de inte verkar gilla solen. Får se om de vänjer sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon