Hum
Mina frösådda änglatrumpeter har stannat i växten - de kom upp till ca. 40-50 cm i juni men nu händer det ingenting, varken tillväxt eller förgrening. Jag försökte toppa en av dem men det har inte hänt nåt med den heller. Är detta en normal fas eller gör jag nåt fel?

-jb-
Alexander-VG-zon3
jag hadde inte toppat den .
prova ge den gödning min frösådd detta året har jga bara planterat i kogödning
Hum
Jo mina fick också ganska redigt förmultnad koskit i jorden i senaste krukbytet. Nå, det är bara en av tre som jag toppade.

-jb-
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hum @ 03-07-2006, 14:20)
Jo mina fick också ganska redigt förmultnad koskit i jorden i senaste krukbytet. Nå, det är bara en av tre som jag toppade.

-jb-

oki min växer på bra
vad jag har för mig så ska man inte toppa dom dom mår inta bra av det eller nåt
Alexander-VG-zon3
vilket läge står dom i å är där nån ohhyra eller nåt hur mycket har du vattnat m.m.
så kankse ättre å se varför å sen hur att göra åt det .
för mina sådder växer när det är varmnt å växer inte om det är svalt . å har inte märkt nåt annat än på min om dte är nån utvecklingsfas dom gör .
så här ser min ut å dne är inte lika stor som dina så jag vet ju inte om den fasen kommer hos min med om det nu är det
Hum
Ohyra verkar de inte ha och ser annars ut att må sprättande bra, fast lite trötta i solen ibland (tog in dom lite bakåt på balkongen i går)

Jag kollade igår riktigt med måttband och konstaterade att nog har dom vuxit sen också - den längsta var nästan 80 cm. Din ser ut precis som mina lite på en månad sedan (eller dom två jag hämtat till jobber och stått ute, inte vuxit alls lika snabbt som dom på min balkong). Men dom åker bara uppåt och förgrenar sig inte. Undrar om jag har dem för nära varann? (har 3 växter i samma kruka)

...så är jag lite rädd att dom vill ha en ännu större kruka sad.gif

-jb-
Alexander-VG-zon3
jag hadde inte haft 3 i samma kruka just för att rötterna ska få mycketplats å näring för min har redan förgrenat sig en gång nu så prova annars sätta dom i varsin .
Hum
Nu tog jag ett tag sedan en av de tre upp och gav den sin egna kruka, jag toppade även en till som började bli för lång. Så nu har jag två toppade i en stor kruka, de håller på att växa grenar, och en otoppad i sin egna kruka som fortfarande åker uppåt med grenar sig inte. Får se vad som händer... rolleyes.gif

-john
Bitta98
Dom rackarna gör lite som dom vill med greningen. Satte sticklingar förra året, en grenade sig vid 80cm de två andra hann bli 1 1/2 m innan de grenade sig.
Hum
Håhå! Nu har det hänt: den största av trumpeterna har grenat sig och gjort en knopp! smile.gif
Det var faktiskt en av de toppade, den jag inte toppat fortsätter fara rakt upp... men som sagt kommer inte knoppen heller där jag toppat utan vid den "naturliga" förgreningen, och det är en kanske 160 cm i luften. Men borde jag ta bort av grenarna som kommit från min egna toppning för att stimulera växt i den "riktiga" toppen, kan jag få mera blommor på så vis?

-jb-
Carex
jag skulle råda dig till att bara låta den sköta sig själv med tillväxten om du inte vill ha en särskild form på den. Vad är det för blomfärg?smile.gif
Jag har en väldigt ovetenskaplig teori som går ut på att vita är mer starkväxande än andra, så har det varit för mig iaf.
Hum
Brugmansia Sanguinea, rödgul alltså. Och då de har kommit från frö till nästan lika långa som jag själv under en sommar vill jag inte ens veta hur starkväxt någon annan sort kan vara! biggrin.gif

Men de övriga grenarna kommer inte att få blommor antar jag?

-jb-
Katti med torpet
Jodå, alla grenarna får blommor så småningom.
Hav tålamod, det kommer en sommar nästa år också rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon