Jag har fått en kiwi planta som är för växthus. Men jag vet inte hur jag ska sköta den. Hur förvarar jag den under vintern, kvar i växthuset eller ska jag ta in den. Ska jag planera om den i stor kruka eller i jordbädden i växthuset. Hur mycket vatten behöver den. Tacksam för allt jag kan få veta om kiwi i växthuset.
Gurkan
03-07-2006, 13:48
Berätta var du bor på ett ungefär så blir det enklare att ge råd.
Vet du vad sorten heter ? Finns det nån etikett på plantan ? Det finns många olika sorters kiwi.
Jag tror att kiwin trivs bäst om den blir planterad i jorden och som med allt annat så måste man vara noga med vattningen när det är nyplanterat, sen får den nog ett djupt rotsystem och vattning blir inte så viktigt.
Här nere i Skåne är de flesta kiwisorter härdig att stå ute på vintern (utan växthus) och man ska alltså inte ta in dem över vintern.
Anne-Marie Ö
03-07-2006, 14:27
Jag tror kiwin heter Jenny och är köpt på Zetas och det står att den är för hobbyväxthus. Jag har ingen värme på i växthuset på vintern, bor i zon III.
kerstin z5-6
03-07-2006, 21:55
KIWI jenny är självfertil, klarar frukt bäst om den inte odlas ute- endast växthus frukt okt-nov 3-4 m z I-(II) Vill ha något att klättra slingra på och i din zon tror jag den kan få svårt att övervintra i kallväxthus , men det vet säkert någon annan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.