Full version: Visdomstand
mari_tres
Min tandläkare är på semester och jag har oooont!! O inte får jag gå till folktandvården tydligen för att jag har bytt till privattandläkare så nu undrar jag hur länge jag ska ha ont???? Kan ju inte käka verktabletter dygnet runt tills i agusti!!

Finns det några tips på vad man kan göra eller är det bara att härda ut?
yenny
Kan man inte åka in akut till vilken tandläkare som hälst?
(det trodde jag)
Gossen Ruda
Här i Göteborg finns en akuttandläkarmottagning, finns det ingen sån där du bor?
Whiskuchi
Gör den ont för att den håller på att växa? I så fall (klen tröst, jag vet) brukar det gå över på nån vecka eller så. Går att kombinera Ipren och Alvedon för bästa effekt tongue.gif
mari_tres
Jo, men jag tycker inte att jag behöver gå akut, eftersom det fungerar med verktabletter. Jag kan ju vänta några dagar till på att få en vanlig tid, men det får jag ju tydligen inte.
Dessutom kostar det fantastiska mycket mer pengar att gå akut och jag har inte så otroligt mycket av den varan just nu...
pejori
finns bara ett sätt....sök akut!!!!!! wub.gif
krellus
Jag har samtliga 4 visdomständer kvar och de 2 i underkäken växer ofta med resultatet att det svullnar i tandköttet och att det gör ont.

Fick en speciell tandkräm som man smetar ut och det fungerade faktiskt bra!
Ska kolla upp vad den heter...
Diabolique
Jag upptäckte i helgen till min förvåning att jag håller på att få en visdomstand i överkäken. Förvåningen beror på att min tandläkare sagt att den inte skulle komma fram, men det lyssnade visst inte tanden på...

Jag har inte särskilt ont (än...), men det kommer nog.
Förra gången jag fick en visdomstand var den värsta smärtan borta inom en vecka, men det gjorde aldrig så ont att jag behövde äta värktabletter.

Håll ut!
Ingen mening att söka akut om du vet varför du har ont och värktabletterna hjälper. Det är snart över.
Estrella
wink.gif Tandvärk e inge vidare, är det värk för att den håller på att komma fram eller är det värk för att det är hål? Är det för att den håller på att komma fram är det oftast pga att det ligger som en ficka av tandkött över den och där samlas det bakterier och gör att det blir inflammerat och gör göööront. Som hjälp för att få bort baskeluskerna kan du köpa en spolspruta på apoteket och koksalt så fyller du sprutan med koksalt och sprutar massor av koksalt på och runt tanden och kan du så försök sätta den precis i tandköttskanten så koksalett kommer in under fickan. Lite knepigt i början men gör det 2 ggr om dagen så kommer det att hjälpa efter ett tag!
Kämpa på din stackare wink.gif
//E
Whiskuchi
Ett till tips: köp Hexident på apoteket och skölj med, man kan ju inte borsta när det gör så ont, och Hexidenten dödar bakterierna som annars samlas där.
Gossen Ruda
Varning för gör-det-själv-metoder. laugh.gif

andersen
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Ja du Gossen ruda vem vill bära omkring på en dörr, låter helt klart jobbigt om man måste åka t-bana eller buss laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (Whiskuchi @ 03-07-2006, 22:00)
....Går att kombinera Ipren och Alvedon för bästa effekt tongue.gif.......

ohmy.gif Aj! aJ! Det är ingen bra rekommendation...........
Vissa tål det men långt i från alla sad.gif
Man skall vara aktsam att "ordinera" mediciner till folk som man inte vet den medicinska statusen på.
Det kan få förödande konsekvenser............
Bättre då att de talar med en läkare eller sjuksköterska om vilken medicin som är bäst för just "mej" smile.gif
Whiskuchi
CITAT (Hamilton @ 04-07-2006, 17:24)
CITAT (Whiskuchi @ 03-07-2006, 22:00)
....Går att kombinera Ipren och Alvedon för bästa effekt  :P.......

ohmy.gif Aj! aJ! Det är ingen bra rekommendation...........
Vissa tål det men långt i från alla sad.gif
Man skall vara aktsam att "ordinera" mediciner till folk som man inte vet den medicinska statusen på.
Det kan få förödande konsekvenser............
Bättre då att de talar med en läkare eller sjuksköterska om vilken medicin som är bäst för just "mej" smile.gif

Känner flera som fått det rådet av tandläkare, och av sjukvårdsupplysningen. Känner man till att man är känslig mot vissa beståndsdelar ska man givetvis låta bli - men i så fall kan man ju inte rekommendera värktabletter alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon