Full version: Dansande löss
mari_tres
Lössen på malörten dansar.... Det ser helfestligt ut!! Men jag har aldrig sett nåt sånt förut, nån som vet någonting om sådana? De rör sig samtidigt, precis som en flock fåglar. Nån typ av försvar antar jag, men vad är det för speciella små gynnare?
amaira
Intressant! Och ingen aning, aldrig hört talas om. "Försvar" är vad även jag kommer att tänka på. Om de inte gör sig klara för förflyttning via flyg? När de förökat sig tillräckligt brukar de ju utveckla individer med vingar som ger sig iväg för att kolonisera nya marker.

Har bara sett fjärilslarver "dansa", men knappast "i takt", och det gör de när de är "irriterade" av något, exempelvis en äggläggande parasitstekel eller något som berör dem farligt, invändigt eller utvändigt.

Men de bladlöss jag sett blivit attackerade, av parastisteklar eller av "matvrak", har jag aldrig sett försöka undkomma eller ha något försvarsbeteende.
kristerh
Men, de sitter ju o vickar fram o tillb sidledes, är det det du menar wink.gif
tror att de gör så jämt unsure.gif fast inte alla på engång, det har jag inte sett.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon