Lemmon
Hejsan!

Jag har totalt snöat in på Hibiskusar.
Blev väldigt glad när jag hittade detta forum, som hade en hel del att läsa om dem!
Jag har nu tagit mina första sticklingar och satt i vatten, och idag när jag tittade på dem, så har det blivit små vita prickar längst ner på sticklingarna.
Kan det redan vara början till rötter, eller är det något svampangrepp?
De har stått i vatten i en vecka.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är små vita upphöjda prickar på den delen som varit i vatten så är det kallusvävnad = början till rötter.
pejori
välkommen hit till odla smile.gif smile.gif
det är som Åsa säger, det är rotanlag du ser-.... smile.gif

lycka till wub.gif
Lemmon
Tackar för svaren!

Då är det bara till att vänta och hålla tummarna. smile.gif
Hur länge kan/skall de stå kvar i vattnet innan man planterar dem?
Bessie
Hej, Lemmon!

Du kan plantera dina sticklingar redan nu om du vill, eller vänta tills rotanlagen börjat växa ut till rötter. Rötter som får växa i vatten är skörare än rötter som vuxit i jord, så om sticklingarna står länge i vatten kan det bli knepigt att plantera dem utan att rötterna bryts av.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lemmon @ 03-07-2006, 23:15)
Hejsan!

Jag har totalt snöat in på Hibiskusar.

kollade i ditt album wow vilka underbara å läckra hibiskusar du har wub.gif
Lemmon
CITAT (flaxss @ 04-07-2006, 20:34)
kollade i ditt album wow vilka underbara å läckra hibiskusar du har  :wub:

Tackar!
Kul att du tycker om dem!
Om det blir något med sticklingarna delar jag gärna med mig eller byter om någon vill ha!
Sticklingarna är på den röda och den sista orange'a med veckad kant i albumet.
Tittiluringen
visst blir man fast för dom!! älskar hibiskusar och har ett antal stående som jag drivit upp från EGNA frön... dom har stått i tre år men ännu inte blommat.... men jag hoppas fortfarande...

Kram Titti
lissa
Gammal tråd, men när jag sökte efter svar så httade jag detta. En del av er vet att jag och sticklingar inte är så där väldigt överrens, men gjorde ett sista försök med samma resltat som jag fick för något år sedan...vita prickar. Ni säger ätt det är början till rötter, men ska dom verkligen se ut såhär?? Tycker nämligen att biten länst ner har börjat blivit föstörd, och eftersom man ser dom rätt tydligt på bilden om ni klickar så att den blir lite större, så skulle jag bli tacksam om ni svarar på frågan om det verkligen skulle kunna bli rötter....
[attachment=11404:DSCN5641.JPG]
Ciczi
När jag rotat stiklingar i vatten så brukar det komma en eller högst två rötter inom överskådlig tid. (dvs inom 8-12 veckor) Personligen tycker jag att dina vita prickar lissa ser ut som mögel och inget annat. Tyvärr. unsure.gif

Själv lyckas jag bäst med sticklingar i torvbriketter. Finns att köpa genom Weibulls t.ex. Jag sticker dem i briketten och sedan får de stå i ett minidrivhus i fönsterkarmen. Under varje stickling lägger jag lite jord som gör att sticklingen inte står direkt på plasten och som rötterna kan växa ut i.

Ciczi
lissa
Oj då, kan det vara mögel...just idag tittade jag på dom och försökte skrapa lite försiktigt på dom, och det gick inte att skrapa bort dom , och dessutom var dom faktiskt lite hårda.. Men så var det med det, detta var mitt sista försök med sticklingar av Hibiskus..nu ligger hoppet på en passiflora som otroligt nog faktiskt har fått en liten rot smile.gif
Tack för svaret och hjälpen Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som kallusvävnad och ditt påstående att de sitter hårt styrker detta, är det mögel kan man ta bort det lätt med vanligt hushållspapper och det brukar vara ganska slemmigt och mjukt på växten ifall den möglat och din stickling ser ganska frisk ut en möglig stickling brukar vara mera brungrön + slemmig med någon slags prickar.
Ciczi
Åsa har rätt i det där att mögel brukar vara slemmigt men jag står fast vid att när mina sticklingar ser ut så där så är de körda. Men Lissa

Om du inte redan skrotat iden med den sticklingen så låt den vara ett tag till.

Ciczi
Anders Roslagen
Jag har ingen större kunskap utom att jag förra våren satt en hel del kvistar av frilandshibiskus i vatten, innan de fått blad. Det tog en vecka - tio dagar för alla att få kallus och direkt efter det antydan till små rötter. Och - de såg alla ut exakt som på din bild, lissa!
Då satte jag dem genast i lätt jord - mest sand/småleca/vulkankross. Alla rotade sig fint, visste inte att det kunde gå så lätt.

Så här såg det ut bara nån dag innan rötterna kom fram:

lissa
Jag tycker nog att dom såg ut som på din Anders, bara att mina satt väldigt tätt.. som ni ser skriver jag i dåtid, skrapade nämligen bort prickarna i morse, dom satt lite hårt, men det var inte sååå svårt att få bort, så jag föredrar att tänka att det inte var kallusvävnad ( tack för det ordet Åsa) Som tur var, var sticklingen rätt lång, så jag klippte av den övanför kallus/möglet och satte den i vatten igen.
Det ska bli spännande att se vad som händer..
När jag tänker tillbaka så har alla mina försök till stickling av hibiskus sett exakt likadana ut efter några veckor, och lite konstigt är det väl att samma fenomen upprepar sig gång på gång...Nu blev jag lite peppad och tror at det kanske kan lyckas till slut..
Tack allihop för hjälpen tummenupp.gif
yvonnef
Hej Lissa, hur har det gått?

Har själv två sticklingar i vatten, men de blir hängigare och hängigare och inte får jag några vita prickar fast den ena har stått i tre veckor. Tvärtemot ser den död ut...

Är det någon som har en aning om vad jag bör göra? Nu är det sticklingstider, ska klippa ner några hibiskusar som jag önskar få fler av och jag är orolig för hur jag ska få sticklingarna att överleva.

Förra året satte jag dem i torvbriketter i ett miniväxthus precis som det skrivs om tidigare i tråden. Men de flesta, nästan alla, dog i allafall...

Tacksam för tips!
Vänligen Yvonne
sqrulan
Jag sätter alltid alla mina sticklingar direkt i krukväxt/såjord,hibiskus,pelargon och hoyor.Sedan så håller jag jämn fuktighet och
sätter en plastpåse över som ett litet växthus.Ett litet hål på påsen är bra och att man ställer dom varmt ovanpå ett elemente
på fönsterbrädan.Jag lyckades aldrig med att rota i vatten så det har jag slutat helt med,kanske det beror på vatten kvaliten????
Till hoyor blandar jag en egen jord som är lättare och luftigare.
Malva15
Jag gör som sqrulan gör men med det tillägget att jag doppar nedre delen på sticklingen i Impectas rothormon och sedan är jag noga med att spruta in vatten med en blomspruta inuti plastpåsen regelbundet så att det blir både luftväxling (måste vara hål i påsen annars möglar sticklingen!) och luftfuktighet runt bladen så att de hålls starka och saftspända. Blir bladen mindre saftspända blir det nämligen mycket svårare att få till rotningen för då orkar inte sticklingen få rötter.
Jag lyckades aldrig få rötter på mina hibiskusar innan jag förstod den här balansen. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon