Full version: Kall mat
netaave
Börjar ledsna på sallader, sill och kalvsylta.
Andra förslag?
marskattan
Fövisso skriver du att du är trött på sallad; men jag har ett recept på en kall pastasallad med bla kassler som är så god så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Namnet på salladen kommer av att den min kompis fick receptet av hette/heter Kerstin

Kerstins pastasallad

Marinad:

1 dl olivolja
1 dl balsamvinäger
2 tsk senapspulver
1 msk honung
2 påsar Knorr Fransk salladsdressing
spad från syltlök och ättiksgurka

Salladen:

Ca 500 gram pasta (gärna skruvar eller snäckor)
Ca 400 gram kassler
Syltlök efter behag
Cocktailtomater eller delade vanliga tomater
Grön och gul paprika
Gröna bönor
Majskorn
Gröna ärtor
Gröna oliver

1. Blanda marinaden och låt den stå och dra medan du gör resten av salladen
2. Koka pastan
3. Skär bort fettet från kasslern och dela sedan i tärningar
4. Skär paprikan i ”lagom” mumsbitar
5. Häll marinaden på pastan medan den är varm och låt svalna
6. Blanda samman pastan med grönsaker och kött och servera!

Tyvärr vet jag inte hur många salladen räcker till, men det är många

Vill man göra det enkelt för sig så använder man frysta färdiga grönsaker som man häller i pastavattnet och låter koka med dom sista minuterna så det blir färdigt.

Lycka till!!! biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tabboule är ju också gott

Jag brukar bara blanda på en höft

Det brukar vara

kall kokt bulgur, tomater i bitar, gurka i bitar, finhackad lök + en massa hackad persilja, pressa över citronjuice + häll över lite olja och blanda runt salta och peppra efter smak. Gott till grillat eller kallskuret.
Bessie
Åt tabboule och fetaost till middag i dag.

Gazpachosoppa är ett suveränt recept för årets hetaste dagar. Fungerar i synnerhet bra med tomater som inte följer snabbköpsstandard utan är lite knöliga och förvuxna, eftersom de i alla fall ska skållas och puréas.
Chanku
Jag gjorde en "pastasallad" som faktiskt blev jättegod. Jag som inte ens tycker om kall pasta.
*Pasta (jag använde penne)
*Bacon
*Fetaost
*Majs
*Körsbärstomater

Koka pasta och stek bacon. Kyl pastan och klipp ner baconet. Skär fetaosten i små, små bitar eller smula ner den i pastan. Rör ner majs och delade körsbärstomater.
Ett tips är att ni endast rör ner körsbärstomater i den mat ni äter upp direkt. Annars blir de lite "kläggiga" om de får stå över natten.
Gurkan
Kall potatissallad med senapsvinägrett

Dressing :
Olja
Vinäger
Dijonsenap
Finhackade örtkryddorSalt + peppar

"Sallad" :
Kall kokt färskpotatis
Kapris efter smak
Svarta oliver med kärna, ju fler desto bättre
Färsklök

Vispa ihop olja, vinäger och senap tills det är en jämn sås. Blanda i örterna (t.ex. timjan, rosmain, oregano, gräslök m.fl.), gärna dagen innan så att aromerna tas upp av oljan .

Skär potatisen i stora bitar 3-4cm, strimla den vita delen av löken fint och hacka blasten grovt. Blanda allt med kaprisen och oliverna och häll över dressingen och vänd runt lite.

Detta var nödmiddag i fredags, när det kom gäster, tillsammans med varmrökt regnbåge och massor av gott spansk rödvin. Nödmiddag i betydelsen att jag fick skrapa ihop nåt av det jag kunde plocka i trädgården plus några överblivna potatisar och en liten bit rökt fisk som jag hade liggande. Kapris och oliver var tyvärr "köpes" ... smile.gif

Gott blev det iaf !
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 03-07-2006, 23:55)
Börjar ledsna på sallader, sill och kalvsylta.
Andra förslag?

Från tidigare inlägg:

Provade du denna med sherry Bristol Cream fick aldrig något svar om du hittade det på Finlandsbåten. Men de har den på systemet.

Pastasallad (kort tilllagningstid, kan göras någon timma före utom pastan)

1-2 påsar italiensk krydda. Tillred enligt påsens instr. i en salladsskål.

Slanggurka: Skiva och skär sedan i stavar
Morötter: Skiva och skär sedan i stavar
Tomater: Skär i små bitar
Sallad: Den som ni tycker om
Kyckling: Grilla en kyckling eller köp färdig, beta sönder i små bitar.
Gröna oliver: Kan uteslutas om ni inte tycker om det eller ha vid sidan om.

Blanda allt i salladsskålen och låt stå.

Koka favoritpasta jag brukar ha rosett (fjärilar) pastan. Servera pastan varm till den kalla salladen.

Dryck till: Sherry Bristol Cream eller något vin som ni gillar. Men prova sherryn det är VÄLDIGT GOTT fast man inte tror det.
Bröd: Gärna painrice (felstavat men hoppas ni förstår)
Castea
Detta är en god kall potatisrätt!

POTATIS FRITTATA, 4 pers

Denna rätt är bäst att göra dagen innan.

6 potatisar (ca 500 g)
2 purjolökar
1 tsk salt
1 tsk timjan
0,5 tsk svartpeppar
2 msk olivolja
2 tomater
4 dl mjölk
8 ägg

Sätt ugnen på 175°. Skala och skiva potatisen. Snitta, skölj och skiva purjon. Blanda potatis och purjo, salta och krydda, låt stå en stund.

Fräs potatis och purjo i olja i en stekpanna i omgångar. Lägg över i en ugnssäker form, gärna en liten långpanna, väl smord. Täck med skivade tomater. Vispa ihop mjöl och ägg och häll det över potatisen i formen.

Grädda i mitten av ugnen ca 1 tim. Låt kallna. Servera kall uppskuren i bitar.
mari_tres
Har inte receptet här med jag brukar göra en kall paj som är så gudomligt mumsig...
Pajskalet med riven västerbottenost i, gräddas klart och sedan fylls det på med en röra av creme fraiche, hackad rödlök, dill om man vill, rom (gärna den röda, för färgens skull), och räkor och/eller crabsticks. Ställ kallt ett tag så att den fär stå till sig och njut sedan en varm sommarkväll med ett glas gott vill (om man vill..) i goda vänners lag (om det inte är så att du vill ha hela pajen själv... tongue.gif )
netaave
Igår åt vi kassler med potatis (färskisar) och hemgjord mimosasallad.
Jag rörde ihop lite turkisk youghurt med lite gräddfil, senap och s&sv.p i det sen en brk avrunnen fruktcocktail.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon