Varje sommar får jag vita flygare på min klätterros, Louise Odier. Och så blir bladen fula. Den blommar enormt i år, men bladen ser så tråkiga ut.
Kan man förebygga sådane angrepp på något sätt? De andra rosorna är inte drabbade, bara denna.
Åsa, mälardalen zon 2
04-07-2006, 08:32
Hm.. det som ser ut som vita flygare på rosor brukar vara rosenstrit som suger ur cellerna så bladen blir vitprickiga, vita flygare brukar inte vara så enormt vanliga på rosor och de brukar sällan ge fula blad själva de brukar dock täcka in växten med klibbig honungsdagg (som sedan sotdaggssvampar kan växa i).
Enligt denna artikel och skadedjur på rosor sticks stritäggen in i skotten så den enda förebyggande åtgärden jag kommer att tänka på är att kapa ner rosen på våren innan skotten bryter men då kanske man inte får någon blomning, det beror ju på om det är en sort som blommar på äldre ved eller inte.
Visst är det rosenstrit! Visste inte ens att sådana fanns! Det ser verkligen trist ut. Jag har sprutat med såplösning i omgångar och klämt ihjäl en del, men det är ett oändligt jobb.
Klarar en ros av att man klipper den ända ner till våren? Kan inte så mycket om rosor. Ett års förlorad blomning kanske man får ta för att i bästa fall bli av med eländet.
Åsa, mälardalen zon 2
04-07-2006, 17:28
rosor brukar klara hård nedklippning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.