Full version: Ananas
André Grisell
Hej

jag satte en ananas förra våren (satte ner en avskuren topp från en köpt frukt). Den överlevde vintern och börjar utveckla bladen nu (upp till 40 cm).

Hur får jag den att överleva nästa vinter och kanske utvecklas ännu mer? Bör jag ha den inne i värme eller ute i solljus (jag bor i Stockholm) Blir det blommor och frukt så småningom?

Tacksam för alla tips!

André
kerstin z5-6
Du ska ha den ute , öka succesivt krukstorleken -min får blåkorn och växer massor samt gör sidoskott -ett tecken på,- hoppas jag att den trivs o vill göra frukt snart
Ljuset ute är ALLTID bättre för växter än fönsterljus
Christer i Falköping
Över vintern måste du ha den inne! Men på sommaren trivs den alldeles utmärkt ute i solen. Varmt och gott vill den ha det.
Kerstin, hur hade du tänkt att en ananas skulle klara den svenska vintern ute ? Läste lite fort kanske laugh.gif
Christer.
Dzad
Kapar denna tråd.

Kan man alltså få frukt om några år om man planterar en ananas nu? (hade inte tänkt plantera den utomhus!)

Hur kommer den att se ut efter 10-15 år annars? Växer den mycket på höjden eller stannar den i växten? Blir det en verklig stam på den, som på ett träd, eller blir det bara en massa blad? rolleyes.gif
kerstin z5-6
ja naturligtvis ska den vara inne på vintern .. men överlevt vintern -där utgick jag ifrån att det var inomhus smile.gif

Min är väldigt stor efter sommaren -och visst hoppas jag på frukt -den blir som en gigantisk aloe vera planta -stora spetsiga blad i rosetter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon