råse-marie
04-07-2006, 07:08
Som ni kanske sett har jag ju väldiga problem med vårat plommonträd .
Om jag nuinte får bukt med problemet utan tar bort trädet, vad ska jag kunna sätta istället ?
Vi har en väldigt liten tomt så det får inte bli ett jätteträd max 3- knappt 4 meter högt .
Vad föreslår ni isåfall .
ska försöka att ta en bra bild över " tomten " .......... och lägga in vid tillfälle
thomaswahlqvist
04-07-2006, 21:30
Skall du bara ha ett enda träd så råder jag dig att fördjupa dig i litteraturen och sedan beställa det du fastnar för.
råse-marie
07-07-2006, 06:25
Mia, zon 3
07-07-2006, 08:03
CITAT (råse-marie @ 07-07-2006, 07:25)
... träd på en liten tomt

Hoppla, där sprack mitt förslag.... Jag är fanatisk älskare av bokar, men en bok skulle nog med tiden bli alldeles för stor.....
emmapemma
07-07-2006, 08:38
Jag skulle sätta en liten magnolia, t.ex. Leonard Messel (som jag faktiskt själv satt), gärna ett stamträd då, så att det finns chans att gå runt den nära stammen så småningom.
Eller så skulle jag sätta ett litet mullbärsträd (som jag inte sett på riktigt, men jag tycker det låter underbart att ha ett sådant

), vilket jag faktiskt ska göra nästa säsong.
/Emma
Alexander-VG-zon3
07-07-2006, 09:10
Mia, zon 3
07-07-2006, 09:12
Rönnsumak ÄR jättefin, men ajaj vad den sprider sig.... Gräv i så fall ned ett betongrör eller liknande att sätta den i, annars har du en väldigt vass gräsmatta snart, av alla rotskott.
Jan af Lisö
07-07-2006, 09:18
Jag skulle plantera en magnolia, de brukar klara sig undan det mesta elände. Vet inte riktigt vad det är för zon i Västerås, men borde vara zon 2 eller 3 pga närheten till Mälaren.
På en liten tomt där borde kanske passa:
- Galaxy. Jag köpte i våras hos Zetas Galaxy som stamträd som var drygt 3 meter högt och själva kronan började på 2.5 meters höjd, dvs den tar väldigt lite utrymme på marknivå. Gissningsvis ett träd som var tänkt som gatuträd eller snarare promenadvägsträd. Fick den under 1000:-, ett jättebra pris. Vet inte om såna säljs varje år, då det stod stamhöjd 150 cm i prislistan. Fick plats i min Volvo S60 !! Det går att reservera träd hos Zetas i förväg men de vill att man hämtar dem asap.
- Sieboldii, den härdigaste av alla magnolior. Lär bli max 3 x 3 meter i Sverige. Blommmar under 3-4 veckor, nya blommor kommer hela tiden. Fin doft. Blommar sent och drabbas därför inte av frosten
- Yellow Bird är också en av mina favoriter, men vet dock ej om den passar som den enda magnolia, då blomsterperioden är kort. Blommar sent och drabbas därför inte av frosten.
- Yellow River var också fin, men är lite osäker om dess härdighet. Skall kunna uttala mig först om några år, men plantan jag köpte i år hade 10 stora ljusgula blommor.
Det är de Magnolior som jag har erfarenheter av, passar för små tomter samt finns lättillgängliga bland svenska plantskolorna. Har lagt bilder på dessa i mitt album.
Leonard Messel (har den inte själv) anses också vara en fin och lättskött magnolia vars blommor tål dessutom en del frost, men jag själv föredrar magnolior med tjockare tepaler.
Det finns också ett antal härdiga magnolior som inte är tillgängliga i Sverige annat än de köps på postorder om du vill ha en magnolia som troligen ingen annan i Västerås har !!!
Alexander-VG-zon3
07-07-2006, 10:38
CITAT (Mia @ zon 3,07-07-2006, 10:12)
Rönnsumak ÄR jättefin, men ajaj vad den sprider sig.... Gräv i så fall ned ett betongrör eller liknande att sätta den i, annars har du en väldigt vass gräsmatta snart, av alla rotskott.
oj gör den tack för infon
tur jag fick reda på det
thomaswahlqvist
08-07-2006, 22:25
Ja skall det bara vara ett träd så skulle jag leta länge inann jag valde.
Stewartia kanske, eller en pelarbok.