monica_mia
04-07-2006, 09:33
Har precis köpt hus och funderar att till nästa sommar fixa ett växthus, fristående eller ett sånt som man bygger mot en husvägg. Jag är helt nybörjare när det gäller växthus, så jag undrar nu om det är något speciellt läge man skall tänka på när man skall bygga växthuset. Hur mycket sol skall det ha på en dag osv.
Är tacksam för svar.
/Monica
Lena i Torslanda
04-07-2006, 10:26
Hej. Klart du ska ha ett växthus. Det är det bästa man kan ha i sin trädgård. Det du bör tänka på vid placeringen det är att försöka få skugga under den varmaste tiden av dagen. Det blir oerhört varmt när solen gassar och det är svårt att få ett bra klimat utan massor av hjälpmedel. Sedan är det ju trevligt om du enkelt når växthuset när du vill hämta alla godsaker som du ska odla. Så lägg det inte för långt bort från din uteplats eller kök. Hoppas att du hittar en bra plats! Lycka till
Växthus är härligt har mitt trdje nu ...
Det skall först och främst ligga så du lätt kan komma till och från .. vattna och titta skörda njuta ....
En mycket bra placering är med gavel i söder Den behöver skuggas på sommaren västsidan skuggars taket och eventuelt väggarna ...
Morgonen med östersolen är välkommen och behöver inte skuggas eftersom den dels ofta inte är lika stark som kvälssolen.
Dessutom är växthuset avkylt efter natten, hus mig räker det att öppna dörrar och de termostatstyrda fönsteröppnarna sköter resten
JÅJ
emmsing75
13-07-2006, 15:19
Kidnappar denna tråd eftersom den verkar svara på mina funderingar. Vi håller på att göra om i trädgården och igår kom jag på en smart lösning på en variant av växthus tror jag. (återstår att se nu när jag tillfrågar proffsen här). Hursom, i anslutning till vår terass har vi en mur i mexitegel som står mot söder till och igår kom jag på att jag skulle kunna bygga nåt växthusliknande mot den väggen.
Det skulle i så fall kanske bli 1,2-1,5 meter högt och kanske 2 meter långt. Långsidan skulle ligga mot söder men grannens hus och lite träd skuggar mitt på dagen så det mesta av solen skulle den nog få på eftermiddagen. Kan detta låta som ett rimligt läge om man vill ha tomat, gurka, paprika o ev andra ätbara grönsaker i det? (tar gärna emot roliga förslag på växter oxå!) Jag var lite orolig för att det skulle få förlite sol men det kanske snarare är positivt att det inte ligger i full sol ?
Det kommer ju bli lite olika mycket sol också och tomater gillar väl mycket sol men gurka o andra växter kanske kan klara sig med mindre hoppas jag.
Vad tror ni om detta?
Lena i Torslanda
13-07-2006, 15:30
Höjden på max 1,5 meter är lite liten tycker jag! Mina tomater är över 2 meter nu och gurka behöver också gott om plats. Om du har möjlighet så ta och gräv ner dig 50 cm så får du bättre höjd. Gör en grund av sten eller lecablock upp till marknivå och bygg sedan växthuset därifrån - vips har du en höjd på 2 meter. Lägey låter annars bra med skugga mitt på dagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.