cinapuff
Hej!
Jag funderar på att ta frön från mina chili (Apache) och paprika (Cheyenne)plantor (för att så själv nästa år), men funderar på om det kan bli chili-paprika korsningar när de står jämte varandra och blommar?
Någon som vet?

Tacksam för alla kommentarer kring mina funderingar!

Mvh
Cinapuff
Åsa, mälardalen zon 2
Ja de kan korsa sig de hör till Capsicum annuum bägge 2. Fast jag är frågande till om cheyenne verkligen är en paprika för den enda Capsicum man hittar på nätet när man söker på det namnet är en chilipeppar så du kanske ska provsmaka försiktigt när de blir mogna.

http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/817/1

+Bägge sorterna är F1 hybrider så även om du isolerar plantorna vid befruktningen så får du inte plantor som är helt identiska moderplantan det kan bli mera likt någon av sorterna man använt när man korsat fram sorterna.
cinapuff
Hmm.. Nu blev jag konfunderad.
Cheyenne är köpt som en gul paprika... wacko.gif

Och att de bägge var F1-hybrider hade jag ingen aning om!
Jag kanske ska spara några frön ändå, bara för att det är spännande att se vad det blir av dem..?

Tack hur som helst för svaret!

Mvh
Cinapuff
Piccante
Jag tog egna frön från Apache en gång. Som Åsa påpekar så kan avkomman bli lite hur som helst då den kan likna de ursprungliga arterna. Så det kan bli spänande resultat biggrin.gif Men det fungerar i alla fall.
Darin i skogen
CITAT (Leocarpus @ 04-07-2006, 17:06)
Jag tog egna frön från Apache en gång. Som Åsa påpekar så kan avkomman bli lite hur som helst då den kan likna de ursprungliga arterna. Så det kan bli spänande resultat biggrin.gif Men det fungerar i alla fall.

Faaaan asså, låter totalt koolt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon