Margaretha
Fick häromdagen se en växt som var jättesöt. Den såg ut som en jordgubbsplanta med rosa blommor, men det är en prydnadsväxt. Min väninna hade ärvt den ifrån en äldre trädgård och den lär sprida sig.

Sökte idag i en stor plantskola men hade ingen tur.

Vet någon vad den kan tänkas heta? Och om den brukar finnas att köpa?
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara något liknande smulgubben Pink Panda för isåfall säljs den hos Hortgreen via postorder.

Text + bild från hortogreens hemsida:
Smulgubbar. Mycket dekorativ sort med söta, rosa blommor under våren och sommaren. Får små, välsmakande söta bär. Bra som ampelväxt.

http://www.hortogreen.com/

Kan lägga till att enligt kulturväxtlexikonet är det korrekta svenska namnet på Pink Panda rosensmultron och det är en korsning mellan Fragaria x annanassa(jordgubbe) och Potentilla palustris.
Nutten
Angående perenner som liknar jordgubbsplantor, så finns det några fingerörtsplantor som gör det. Fast det är huvudsakligen bladen som liknar jordgubb, för blommorna har något mer utstuderade kronblad.

Potentilla nepalensis 'Miss Willmott' är t ex en karminrosa sort av indisk fingerört
Margaretha
Om jag fick rätt information så skulle det inte gå att äta bären. Men å andra sidan såg verkligen blommorna ut som jordgubbsblommor. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Men tack i alla fall!
Eva i Skåne
Prydnadsjordgubbe kallas de jag har, men de har säkert ett fint namn. Jättesöta rosa blommor. Bären går att äta, dvs de är inte giftiga, men de smakar inte mycket.

Jag har flyttat mina idag och satt dem under ett klätterstöd där det ska växa vit-rosa luktärter.
Blomstersmurfen
Jag har också någon oidentifierad jordgubbsliknande blomma i trädgården. Bladen skimrar mer i silver än jordgubbar och blomman är rosa. Kan det vara samma? Den har dock inte spridit sig på 3 år, sedan jag flyttade den (och inte innan heller antar jag, eftersom det bara fanns en när jag flyttade hit).
Sylvia
Jag köpte en RIKTIG häng-jordgubbe med rosa blommor nyligen, alltså inte Pink Panda utan en som håller på att gör bär just nu. Den har jag i en samplanterad kryddampel och den är jättedekorativ med sina rosa blommor!
Margaretha
Jag hittade fingerörten "Miss Willmott" i en bok och den är det inte. Roligt att det verkar finnas många - lika söta - växter som den jag såg.

Jag får söka vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon