emmsing75
Nu kommer ett till inlägg om mina fula tulpanblad som jag inte vill klippa bort (ur växtvårds synpunkt) men som gör att rabbatten ser lite skräpig ut. Satte massa tulpaner förra hösten och var så nöjd så när de blommade fantastiskt vackert men nu är jag lite mindre nöjd när de mest ser skräpiga ut. Jag vill inte plocka upp dem ur jorden utan tänker mig istället att jag ska plantera några andra lämpliga växter som kan täcka dem. Rabbaten ligger mot söder invid husväggen och bakom "tulpanskräpet" har jag stockrosor och minirosor framför men minirosorna täcker inte skräpet utan jag ska nog sätta nåt annat där istället men vad månde det vara? Ska ju helst vara nåt som är litet på våren så att man ser tulpanerna väl men samtidigt nåt som sen buskar till sig rätt snabbt så att tulpanblasten döljs. Får inte heller vara alltför höga växter eftersom de kompletteras av stockrosor i bakkant. Är väldans tacksam för alla tips jag kan få!
Jenny & Vilda
CITAT (emmsing75 @ 04-07-2006, 14:15)
Nu kommer ett till inlägg om mina fula tulpanblad som jag inte vill klippa bort (ur växtvårds synpunkt) men som gör att rabbatten ser lite skräpig ut. Satte massa tulpaner förra hösten och var så nöjd så när de blommade fantastiskt vackert men nu är jag lite mindre nöjd när de mest ser skräpiga ut. Jag vill inte plocka upp dem ur jorden utan tänker mig istället att jag ska plantera några andra lämpliga växter som kan täcka dem. Rabbaten ligger mot söder invid husväggen och bakom "tulpanskräpet" har jag stockrosor och minirosor framför men minirosorna täcker inte skräpet utan jag ska nog sätta nåt annat där istället men vad månde det vara? Ska ju helst vara nåt som är litet på våren så att man ser tulpanerna väl men samtidigt nåt som sen buskar till sig rätt snabbt så att tulpanblasten döljs. Får inte heller vara alltför höga växter eftersom de kompletteras av stockrosor i bakkant. Är väldans tacksam för alla tips jag kan få!

Jättedaggkåpa? Den blir ju ganska hög men inte som stockrosorna.
olgak
Jag tänkte också på jättedaggkåpa. Annars nävor, flocknäva t.ex..
Madeleine1
Jag har Hosta som täcker mina. Dessvärre åt rådjurskräken upp mina tulpaner i år. Jag hade en gul och en gulorange kvar i en rabatt på lite mer än 10 m... mad.gif
Mia, zon 3
Ofta brukar det gå att böja ned tulpanblasten under "sällskapet" när de börjar bli fula, men inte alltid.
Sommartorparn
Jag har liknande problem, men det gäller stockrosorna (inte p.g.a. tulpanerna i första hand). Vill ha något lummigt framför som blir ca 80 cm högt, för att dölja stockrosens fula blad under senare delen av sommaren. Tips?
ullislerum
jag flätade mina blad och rullade ihop dom så att det blev som en liten flätad knut, och knött några grässtrån runt om. Såg faktiskt ganska skojigt ut utan att skymmas. wub.gif
Mia, zon 3
CITAT (Sommartorparn @ 06-07-2006, 09:28)
Jag har liknande problem, men det gäller stockrosorna (inte p.g.a. tulpanerna i första hand). Vill ha något lummigt framför som blir ca 80 cm högt, för att dölja stockrosens fula blad under senare delen av sommaren. Tips?

Här kan väl den kära jättedaggkåpan komma in igen? Fast 80 cm blir den ju kanske inte.... Någon rejäl hosta kanske? Mjölkklocka är en trevlig perenn som blir buskig och fin, den kan säkert passa där. Dagliljor har oftast stiliga bladruggar också.
Xelma
Jag har funkia, och andra höga växter runt. Pioner, liljekonvalj (döljer lite), myskmadra(sprider sig kraftigt), akleja.

Sätt dem nästa gång längre bak i rabatten så döljs de lättare.
Snöflinga
Kul ide' Ullisterum ... den snor jag biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon